Feltarbeid på Steinskartind (12.12.2014)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Kattfjordeidet
Ascents Steinskartinden (817m) 12.12.2014

Jeg ble invitert til å være med på litt feltarbeid av min kollega Markus. Han skulle utføre snømålinger (dybde, temperature, tettheten, hardhet i ulike lag osv.) på to steder på Steinskartinden i vinter og siden jeg ikke har særlig mye erfaring med dette enda, var det en bra anledning for å få litt opplæring. Og selvsagt for å dra på en topptur. Slike anledninger bør man ikke takke nei til. Var litt tidlig start, dro kl.8 fra Tromsø til Kattfjordeidet med Yngve og Markus, det var fint vær, bare litt kjølig. Hadde med en ekstra dunjakke siden jeg ikke var helt sikker på hvor mye ståing det ville bli.

Det var egentlig ganske flott og tørr snø nederst på fjellet og i skogen, men fortsatt veldig lite av det. De første målingene tok vi i skogen, her lå det mellom 10-30cm snø på bakken. Interessant å finne ut at lufttemperaturen akkurat her var -2, mens temperaturen like ved snøoverflaten var -10. Siden dybden var egentlig så lite, var det ikke så mange målinger å få gjort her og etter å ha blitt ferdig med det fortsatte vi oppover igjen, mer eller mindre langs normalruten. Var til dels vanskelig å kjenne igjen fjellet når det ligger så lite snø og mye stein og busker i veien!
Like før toppen gikk vi på skrå og inn mot gryta, der det var veldig mye innblåste fokksnø. Utførte flere målinger og en stabilitetstest her. Dybden var hele 120cm, men en stor del av dette besto av vindpakket snø. Det gamle laget som ble ødelagt av regnvær var langt nede med et tynt lag kantkornet snø og skarelag ovenpå. Ganske mye variasjon her i forhold til lenger ned på fjellet. Fikk ganske bra forklaring av de forskjellige typer snøkrystaller og hvordan de kan forandre seg som følge av endringer i været.

Yngve og Markus ca. 2/3 på veien opp.
Finner et passende sted for å utføre de neste målinger
Snøgraving er i gang
Boka tas ut for å registrere dataen.
Flott lys på toppen. Utsikt mot Lille Blåmann og nord-Malangen.

Ble litt kald å stå i ro i -9 og etter hvert gikk vi et lite stykke videre til toppen for så å kjøre ned igjen. Kjørte ikke samme veien ned som vi gikk opp. Havnet i ei renne som førte oss nedover i elvedalen. Det føltes litt tidlig på sesong med rennekjøring for min del. Har ikke blitt flink til å lage små svinger enda og brukte mye mer tid enn mine flinke turkompiser. Slet enda mer med manglende lys, synes det var like utfordrende som å kjøre i flatlys. Men snøen i elvedalen var virkelig veldig bra. Etter å ha kommet ut av elvedalen var det nok en utfordring med å kjøre gjennom skogen. Mye busker, trær og stein gjorde det ikke helt enkelt men til slutt gikk det bra og endelig var vi nede igjen.

Det var en fin og lærerik arbeidstur - skjer ikke ofte at jeg får dra på tur med folk som kan mye om snø og skred. Jeg ser frem til flere slike arbeidsturer i vinter!