Vesuvio - Italia (04.12.2014)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Vesuvio (1,000m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Vesuvio (1,260m) 04.12.2014

Desember
4.12.2014

Vi tok taxi fra jernbanestasjonen i Pompei opp til p-plassen 1000 moh. Her registrerte vi kun tre andre personer som hadde tenkt seg til toppen. Hvert år besøker et stort antall turister både vulkanen og ruinene i Pompei. Vi fulgte kjerreveien/stien rundt kraterkanten til høyeste punkt på Vesuvio (1260). Brutal utsikt ned i "avgrunnen". På den skyfrie toppen fikk vi besøk av en tillitsfull hund som hadde lyst på en godbit. Turen var unnagjort på en times tid. // Turfølge - Inger Lise, Unn Torild og Gunnar. Videre til Sorrento og Capri.

Kraterkanten på Vesuvio
Høyeste punkt til høyre
Til topps med vulkanhunden

Langt ned

Written by Snilen 14.12.2014 14:22

Det som er spesielt stilig med Vesuv er at krateret er så dypt. Toppen er 1260 m, mens bunnen av krateret er helt nede på 900 m. Vulkanen hadde en konstant liten røyksøyle frem til et lite utbrudd i 1944, men har siden da vært tett. Dette er litt skummelt med tanke på at trykk bygger seg opp og at et eksplosjonsartet utbrudd kan oppstå.

Artig

Written by Nils 12.12.2014 00:30

å se bilder fra toppen av Vesuvio, dette fjellet som gjorde litt ut av seg for en del år tilbake. Vi fikk bare skuet opp mot fjellet da vi besøkte Pompeii og Napoli i 2003, men skulle gjerne vært en tur der oppe ser jeg nå.