Østfold, de fire første (06.12.2014)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Danserfjella (127m) 06.12.2014
Gastgiveren (216m) 06.12.2014
Rambergåsen (140m) 06.12.2014
Vardås (88m) 06.12.2014

Hva er vel bedre enn å ta ferja over fjorden en lørdag midt i adventstida, mens morra-tåka fortsatt ligger tungt over land og vann, svinge av ferja og inn i solskinnet. Bare for å "bestige" kommunetopper i Østfold. INGENTING!

Tur 1 Rambergåsen, Moss kommune: Kjørte opp i åsen så langt veien gikk. Fulgte så brei sti opp åsen til toppen. Spor i snøen viste at dette er et populært turområde.
1,2 km 18 minutter 35 hm

Tur 2 Vardås Rygge kommune: Kjørte mot Larkollen. Parkerte på en liten lomme i bånn av Vardåsens sydøstre ende. Fulgte sti noe 100 meter og tok ut i skauen. Men det var stier på kryss og tvers, og vi fant en som vi fulgte mer eller mindre til toppen. Her ble vi gledelig overrasket over et digert tårn. Det var risikosport å bestige det uten sikringsutstyr pga planketrinna var is-glassert. Men vi tok sjansen. Fra toppen var det en formidabel utsikt. Hverken mer eller mindre. Så faktisk hjem :-) Sola skinner nå lavt på himmelen, men tåka ligger fortsatt i ytre del av fjorden og i dumpene i dalstrøya innafor.
1,4 km 39 min 70 hm

Tur 3 Danserfjella Råde kommune: Dura videre til neste topp. Parkerte rett etter Bruane, på venstre side når vi kom sørfra. Her går det en skogs"bil"vei et godt stykke innover. Lenge siden det har kjørt noe her, stien gikk fort over til å likne en juletreskog. Fikk etterhvert busja oss ut av krattet og mer fornuftig storskog tok over. På denne turen var det Nina som hadde styringa for å trene på bruk av GPSn. Ikke lett å finne høyeste punkt her, særlig når vi ikke visste hvor den lå (hadde ikke kart). Med ved hjelp av flere teknologiske duppedingser som mobil og GPS, fant vi etterhvert toppen. Der var til og med varde, og den raget ca 10 meter over resten av terrenget. Hvorfor denne heter DanserFJELLA er fortsatt en gåte. Been there, done that :-)
4,3 km 1time 45 minutter 70 hm

Tur 4 Gastgiveren, Sarpsborg kommune: Kjørte en forferdelig kronglete, isete, svingete vei østover mot Trøske. Tok av mot Harahjellshytta. Kom til en åpen bom merket med låses uten varsel. Hadde lest at siroho ikke tok sjansen på å kjøre videre, men at det mest sannsynlig ikke hadde vært noe problem. Vi tok heller ikke sjansen på å stå på innsida av bomme en lørdags ettermiddag. Dessuten hadde jo de forrige turene vært så korte, så det var bare deilig å gå litt sikkkelig på langs grusveien.
Fulgte altså veien laaaaangt innover for så å brekke av til venstre og følge god sti opp til toppen. Rakk akkurat å få med oss de siste solstrålende og en vakker solnedgang. Gikk så på for å rekke tilbake til bilen før det ble helt mørkt. Tåka kom tilbake og gjorde skogen trollsk.
8 km 1 time 38 minutter 165 hm

TAKK Nina, for en super turlørdag!