Sandvikehorga (26.11.2014)  3

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Stora Svartavatnet (295m)
Endpoint Samme (295m)
Ascents Sandvikehorga (535m) 26.11.2014

Sandvikehorga

Parkerte klokken 10:50 ved stistart Stora Svartavatnet etter først å vært en tur på Bygdaåsen. Infotavle ved stistart påsto at turen skal ta 2 timer, noe som ikke lovet bra for tidsvinduet mitt. Men, jeg la raskt i vei på godt merket og godt brukt sti med tanke om å gruse den tiden.
Stien leder først inn i myrlendt terreng, hvor det heldigvis mange steder er plassert ut planker som unngår de verste myrene. Stien går først vestover, for så å dreie NV 350 meter, før den går rett vest opp kammen til toppen. Både terrenget og utsikten blir bedre etter hvert som man kommer opp i høyden.

Noen har gjort en god innsats med å bære inn planker.
Toppen av Sandvikehorga, 535 moh.
Flott utsikt sørover mot Rosendalsalpene.

Magesmertene fra tidligere på dagen hadde avtatt noe, så denne turen ble litt bedre (men ikke mer enn enn terningkast 3). Toppen ble iallefall nådd på like under 35 minutter og en flott utsikt mot Rosendalsfjellene (som hadde fått et fint hvitt lag på toppene) åpenbarte seg. Registrering i den lokale turboka, samt litt turkjeks måtte til, selv om det var en ganske kald vind fra NØ.
Turen ned gikk på 30 minutter og dette gav en total turtid på nesten halvparten av oppgitt tid. Med andre ord et konservativt overslag, siden jeg (på grunn av magesmerter) ikke gikk for full maskin. Uansett, jeg hadde tid til både kaffe, matpakke og to kapitler i boka før fergen dukket opp kl 1230.
Planen videre var i utgangspunktet å stoppe ved en liten knaus på veien hjem, men mageknipet gav seg ikke helt, så turen gikk direkte hjem til Bergen.