HHT-tur til Rondvassbu (28.11.2014)  5

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Start point Mysusæter (1,180m)
Ascents Steet (1,996m) 28.11.2014 not summited
Visits of other PBEs Rondvassbu (1,173m) 28.11.2014
Spranget parkering (1,080m) 28.11.2014

HHT-tur til Rondvassbu

Etter en turfattig periode, var det endelig tid for å farte litt igjen. Denne gangen med en god gjeng på 12 stk fra HHT, hvor turleder Jon var den eneste jeg kjente. Fikk skyss med Jon til og fra Mysusæter, og med tre stk i fortropp og to stk som baktropp, ble vi 7 stk som tok følge inn til Rondvassbu fredag kveld. Vi smørte med blått og det satt som et skudd. Tempoet var godt, drivet fint, og etter hvert slo vi også av hodelyktene og gikk kun i lyset fra månen. Jon mente stadig at det snart skulle bikke nedover, og det gjorde det jo også, om enn noe lengre inn enn "snart". Fortroppen på tre hadde tent fakkel for oss og akkurat rukket å få fyr i ovnen da vi ankom, ca 3-3,5 t etter avmarsj fra Mysusæter. De timene fløy forøvrig utrolig fort - vi var flere som var overraska over tida (men det gav mening da vi lytta til magene og strupene). Arbeidsoppgaver ble fordelt, alle deltakerne registrert og innlosjert, og så var det tid for litt kveldsmat. Høyst overraskende kom de to i baktroppen, som hadde kjørt fra Oslo i 1630-17-tida, like rundt midnatt, og gruppa på 12 var fulltallige. Det ble raskt ro i hytta da vi la oss, og ingen(!!) snorking fra noe sted.

Lørdag morgen ringte vekkeklokka i 7-tida, med mål om å være av gårde på tur til kl. 0830. Det var ingen somling på folket, men den ble likevel nærmere 9 før vi labba i vei på feller (korte og lange). Målet for turen var Steet, men med lavt skydekke og noe usikre snøforhold, var alle innstilte på at toppen muligens ikke var egna. Per Bergsvein fant en is/snøbru over elva før bakken opp mot T-merka rute til Veslesmeden/Dørålseter, og vi fikk en artig start med å krongle oss gjennom krattet. Snøforholdene var forøvrig overraskende gode, også på veien inn til Rondvassbu. Etter å ha gått over brua, gikk det sakte og sikkert oppover lia, langs den tidligere T-merkede ruta inn i Langglupdalen. Gjengen var veldig jevn, og det var bare blide fjes å se og hyggelige samtaler å høre, til tross for dårlig sikt. Sikta var faktisk så dårlig, at vi (les: Per Bergsvein og Jon) på et tidspunkt oppdaga at vi hadde gått i ring. De fikk oss etter hvert på rett kurs, og vi tok lunsjpause rett ved den tenkte oppstigninga til Steet. Det var full enighet i gruppa om at det ikke var noe poeng å stresse med toppbestigning i tåka, og med lagdelt snø og dårlig sikt, ville det også være en viss risiko for skred oppover bratta. Vi tok det pent og rolig nedover (med feller på), og om det ble et par nye riper under skia, var iallfall alle halebein og håndledd inntakte da vi kom tilbake til hytta. Fem av oss tok oss en liten ekstra rast like før brua, siden målet var å utnytte dagslyset og det enda var en time igjen til klokka var 16 (omtrent da dagslyset forsvinner om dagen). Før det hadde vi også vært en tur bortom Jutulhogget og beundra både naturkreftene som må ha vært i sving da det ble gravd ut, og den flotte blåfargen i isen og spillet mellom stein, vann og is. Presis klokka 16 var vi inne på hytta, hvor det ble servert gløgg og pepperkaker på afterski, og deretter en nydelig festmiddag med Trøndersodd a la Per Bergsvein. Kvelden ble laaaaang med så mye frisk luft og tidlig mørke, så da klokka var 2030 trodde flere av oss at det minst nærma seg midnatt. Noen klarte å holde det gående til midnatt og fikk gratulert Øyvind med dagen, mens de fleste av oss hadde køya noe før.

Søndag morgen var det ingen vekkeklokker på, men de mest morgenfriske av oss var oppe og hoppa rundt kl.08. Etter hvert ble det liv i hele gjengen og frokost ble inntatt rundt langbordet. Øyvind fikk servert "fjellbløtkake" (lefse delt i to med bringebærsyltetøy mellom delene) med lys på og det ble sunget bursdagssang. Deretter var det en fryd å få pakka ned og vaska ut av hytta. Alle bidro med sitt, og i 11-tida tok de siste av oss fatt på returen mot Mysusæter. Det bikka betydelig raskere nedover idag enn på fredagen, og i løpet av snaue 2 timer var vi nede ved bilene igjen. Alle fikk start (etter hvert), og fem (+ 3 ved nabobordet) av oss avslutta fellesdelen av helga med buffetmiddag på veikroa i Fåvang. Jon og jeg hadde en hyggelig kjøretur tilbake til Ottestad, med livsfilosofering på høyt (dypt) nivå. Skisesongen og adventstida er i gang - HERLIG!!!