Tur til kystfjell i Meland (29.11.2014)

Written by Stigun GSM

Start point Gaustad (40m)
Endpoint Øyjord (35m)
Ascents Borefjell (227m) 29.11.2014
Gaustadfjellet (317m) 29.11.2014
Øyjordsfjellet (243m) 29.11.2014
Høytrykket holdt fortsatt stand over Vestlandet, og nok en fin lørdag opprant. Sådanne fine dager må benyttes, må vite; innearbeide kan vente til styggeværsdagene som garantert kommer..Tok i dag sikte på noen småfjell nordøst i Meland kommune, hadde sett dem hjemmefra, men visste ikke før nylig at de hørte til Meland..
Igjen ga dårlig forarbeide på kart en ikke optimal atkomst..
Litt forbi Gaustad stod det skilt til Gaustadfjellet, parkerte her og startet på fin kjerrevei oppover, etter hvert sti. Innså imidlertid at dette startpunktet var langt sydøst for toppen, og det tok 3 kvarter før jeg var oppe ved varden på dette ikke spes. høye fjellet, og ned samme vei.
Utsikt mot nordvest. Lengst bak Askøy og Øygarden
Anortositt med coronastruktur

Så kjøring videre til Ådland, hvor jeg var sikker på at jeg så dagens 2. mål; Øyjordsfjellet. Fant ingen sti(i dag heller..) så jeg kløyv opp østflanken, etter hvert tilløp til skikkelig klyving opp en renne, har ikke hatt såpass klyving siden Store Midtmaradalstind i juli.. Snart oppe på toppen, bare for å oppdage at det høyere Øyjordsfjellet lå lenger nord, jeg var altså på Borefjellet. Bratt ned 70 høydemeter og så opp på Øyjordsfjellet. Artig geologi, gikk på coronitt hele dagen(Hordalands fylkesbergart; anortositt med coronastruktur). På vei ned fant jeg en grei sti; ser ut til å bli et mønster dette, med sti bare på vei ned fra fjellene mine.. Ønsker meg GPS til jul; overmodent ønske egentlig...