Preikestolen & Neverdalsfjellet (21.05.1999)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Preikestolhytta (280m)
Endpoint Preikestolhytta (280m)
Ascents Neverdalsfjellet (706m) 21.05.1999
Visits of other PBEs Preikestolen (604m) 21.05.1999

Grete og jeg var på besøk hos hennes søster i Stavanger noen dager i mai. Når Preikestolen ikke var lenger unna, la vi planer om å ta en tur til den en av dagene. Det var på tide med et besøk til denne kjente steinblokka som jeg hadde sett så mange bilder av opp gjennom årene.

Vi kjørte til Preikestolhytta og parkerte der. Derfra gikk vi den godt tilrettelagte stien ut til Preikestolen. Nå var vi langt unna turistsesongen, så Preikestolen fikk vi ha nesten for oss selv. Lite folk å se på stien også.

Moro og endelig kunne stå på platået med de loddrette kantene høyt over Lysefjorden. Det er jo et stilig lite stykke Norge, selv om Norge er fullt av nydelige og spektakulære utsiktspunkt.

Returen ble lagt via det 706 meter høye Neverdalsfjellet. Dermed klarte jeg å "lure" damene med på en liten toppbestigning også. Ikke var det mye omvei heller. Vi satt lenge ved den svære toppvarden der oppe. Utsikten fra Neverdalsfjellet var mye videre enn fra Preikestolen, og vi fikk mye bedre oversikt over landskapet rundt Lysefjorden. Dessverre var det veldig disig denne dagen, så utsikten var noe begrenset mot det som lå lengst unna.

Fra Neverdalsfjellet (706) gikk vi litt ned mot nordvest, og fant ganske fort igjen stien vi hadde gått på til Preikestolen. Nå var det bare å følge "E6'n" tilbake til Preikestolhytta. Det ble en fin tur tross overskyet og disig vær. Mai er en fin tid med friskt og nyutsprunget løv.