Båltur til Vardås (22.11.2014)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Start point Bergan
Endpoint Bergan
Ascents Vardås (90m) 22.11.2014

På kosetur med nieser på 4 og 8 år + farmor. Gikk gjennom juletreskogen på Bergan og fulgte sti på østsiden av Vardås. Brukte lang tid i kanonstillinga som er rett under toppen. Dette var spennende! Og så var det en spennende og skummel bunker der. Steinete og bekkmørk. Hu på 8 ville gjerne gå gjennom, men hu på 4 var mer skeptisk. "Dere må huske at jeg bare er fire år!" Så mens minsten venta hos farmor gikk vi to tøffingane gjennom en halvsirklet bunker. Kjempe gøy! Så gøy at hu på 4 ikke hadde tid til å vente til hu blir 5 år (fikk det tilbudet av meg), men ville gå med en gang. Så da ble det en tur til gjennom mørket. Og jommen ble det en tredje gang også, for barnebarna ga seg ikke før også redde farmor ble med!
Postkassa på toppen var dessverre uten bok, den blir tatt inn for vinteren. Men tror jeg skal høre med Arild i TOT om ikke boka kan ligge ute hele året. Det er jo så arti' for ungan :-)
På toppen fyrte vi bål i en allerede etablert bålplass. Tante Live hadde juksa litt, og lagt ut tørr og fin ved før turen :-) Obligatoriske pølser og kakao. Og jeg har startet min opplæring og hjernevasking av tantebarn, at de må ta med meg på tur når jeg blir gammal og ikke greier å komme meg ut aleine. Foreløpig har vi en deal.
Men den spennende turen slutter ikke her. Gikk bakken ned og inn til høyre, til Valhall. Tror det er kommune som har dette fine bygget med benker og bålplass. Barnehager og skoler pleier dra på tur hit. Det mest artige var edderkoppnettet (masse tau på kryss og tvers) som var satt opp mellom flere trær. Så gøy å klatre! Ble dessverre litt for liten tid her, men jeg har lova å dra tilbake hit om ikke så lenge.
Turen tilbake til bilen gikk på vestsiden av Vardås. Modern spurte om jeg ikke kunne finne et mer sølete sted å gå, og det var ikke noe problem. Siste stykket gjennom skogen var et gjørmehøl. Noen syntes kanskje det ble en lang og kjedelig tur tilbake, men det hjalp å snakke om hva vi skulle kjøpe til lørdagsgodt og hva man ønska seg til jul.
Håper verdens skjønneste nieser hadde en fin tur, jeg hadde det ihvertfall helt TOPP!