116 Kristiansand: Vehusknausen (22.11.2014)

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Vehusknausen (284m) 22.11.2014

Dag 2 på kommunetoppweekend med Jan (FjellEggen). På vei fra vandrerhjemmet i Lunde til målet som var Fagerliheii i Drangedal satte snøværet inn og vi ble skeptiske. Etter litt rådslagning fant vi fram Jans ipad og søkte etter et alternativ. Ekstra bilkjøring spilte ingen rolle, her skulle det tas en ny kommunetopp. Det er dårlig med internettdekning i Telemark så det tok litt tid før vi fikk inn internettsignaler. Valget falt på Kristiansand og Vehusknausen etter å ha studert kartet over kommunetopper på Sørlandet.

Alle som har kjørt bil i indre Agder vet at det er mange svinger. Jan ble søvnig av å være passasjer og logget ut en halvtimes tid mens jeg manøvrerte Avensisen på de smale veiene. Stikningsingeniørene her kan ikke ha vært edru. Det virker som de lager svinger bare for å irritere bilistene. Etter 170 kilometer fra Vrådal til Vennesla på 3-5 meter breie veier parkerte vi ved Espestøl. Turen var kort men innebar et klyvepunkt underveis. Stigen mange nevner er råtnet opp så vi slet litt her men kom greit forbi og opp på kollen. Litt usikker på hva som er høyest men var bortom både koordinatene her på Peakbook og varden 50 meter unna. Tilbake samme vei. Idyllisk tjern med en rødmalt hytte langs ruta.

Tid: 55 minutter inkl 12 minutter stopp
Lengde: Ubetydelig
Høydemeter: Ikke mange

Galskapen

Written by Olepetter 23.11.2014 18:52

lenge leve! 170 km i bil for 55 min på tur - du er hekta nå! :)

Sv: Galskapen

Written by morsor 23.11.2014 20:31

Hehe ja vinteren nærmer seg med stormskritt og det gir nok en boost til å ta noen til før det er for sent for i år. Greit å ha en passasjer i bilen som er like manisk som meg selv da :)

116 vs 115

Written by knutsverre 22.11.2014 22:34

Tok i lange stunden før du var foran igjen, nei!

Sv: 116 vs 115

Written by morsor 23.11.2014 00:07

Går jo litt sport i dette. Kan vel ikke bli særlig flere i 2014 tror jeg..