Fin helg på Breisjøseter (1) (27.07.2013)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Store Sølnkletten (1,827m) 27.07.2013

Kjørte inn på grusveg 500 m nord for Atnasjø Kafe på RV 27. Parkerte på liten parkeringsplass, merket Breisjøseter, like ved Sjølisætra. Like nord for parkeringen gikk bomvegen innover mot Breisjøseter. Herfra gikk vi de vel 10 kilomterene på grusveg inn til dagens turmål, som var den private turisthytta Breisjøseter.
Dagen etter våknet vi til strålende sol og vi var klar for topptur. Fulgte T-merket rute i vel 2 km oppover i grei stigning i retning Korsberghytta. Da var vi kommet rett syd for Stor-Sølnkletten. Her tok det av rød-merket rute mot toppen. Fulgte denne ruta bratt opp ura til toppen. Da vi nådde toppen hadde vi forsert 870 høydemeter. Det var en del vind på toppen, så etter at vi hadde skrevet oss inn i boka som var i postkassa og tatt de obligatoriske bildene, tok vi samme rute ned igjen til Breisjøseter, der vi skulle ha nok en overnatting.Sol og varmt vær på nedturen. Inger, Arvid og Nina var med på turen.