Pikstein på sti fra øst, 169/403 (16.11.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Pikstein Øst (622m) 16.11.2014
Visits of other PBEs Burtjern parkering Pikstein 16.11.2014
Presteseter (440m) 16.11.2014

Vi hadde funnet ut at å overnatte på Presteseterhytta, en ubetjent turistforeningshytte, måtte være midt i blinken for bestigning av Pikstein. Vi kom fra rv 40 og ved Svarstad fulgte vi skilt mot Svarstad skisenter og Omholtfjell, og fulgte deretter skilt mot Omholtfjell. Ca 12 km etter avkjøringa fra rv 12 var det skilt med avkjøring til Presteseter samt innsamling av bompenger. Det koster 60 kr, men man får ikke betale kontant, må fylle ut giro. Fulgte så skilt mot Presteseter og etter 6 km dukket hytta opp på høyre side av veien (3 røde bygninger). Vi fikk hytta for oss selv og koste oss med meksikansk mat og god drikke. Lita hytte med ett rom og fire sengeplasser. Neste morgen kunne vi egentlig bare gått fra hytta, men vi kjørte ca 50m forbi hytta til ett kryss der vi tok til høyre og kjørte ca 200 m til vi kom til bom som sto åpen men var skiltet med at den kunne stenges uten forvarsel. Rygget derfor tilbake ett lite stykke og parkerte ved en parkeringslomme ved Burtjern. GPSen viste her 2,73 km til toppen langs sti. Fulgte grusveien og holdt til venstre i ett kryss og etter ca 1,5 km var det sti på venstre side og skilt mot Pikstein (1,3km). Fulgte stien oppover, ingen merking å se i starten, men grei sti å følge. Etter ett lite stykke var det ett stiskille, der holdt vi til høyre over bekken. Var noen spredte røde plastband dann og vann. Kom opp til ett myrområde og da gikk stien til venstre og ganske flatt bortover ett godt stykke. Så den røde t-skjorta i ett tre ca 100 meter fra stien, denne markerer Lardals høyeste punkt. Tok ett par bilder her før vi fortsatte i regn og tåke de siste få hundre metrene langs stien til varden og postkassa til TOT og tok noen bilder her også. Brukte ca 40 minutter opp til t-skjorta og ett par minutter ekstra for å komme bort til varden. Ingen utsikt å skryte av. Samme vei tilbake og totalt 1,5 time på tur. Thomas var med.

Høyest i Lardal, markert med rød t-skjorte
Postkasse med turbok og stor varde noen hundre meter bortenfor T-skjorta