Kvinnherad: Øvrehusknotten Forsøk 1. (15.11.2014)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Rennedalsvatnet (585m)
Endpoint Samme (593m)
Ascents Øvrehusknotten (1,008m) 15.11.2014 not summited

Veier: God anleggsvei opp til Rennedalsvatnet. Mange parkeringsmuligheter der. Videre går anleggsveien gjennom fjellet til Mysevatnet. Tunnelen er stengt med en låst gitterport. I gitterporten er den en liten luke som ikke er låst. I andre enden er det en treport med luke som kan åpnes. Snakket med en geitebonde ved bilen etter turen. Han uttrykte en viss forbauselse over at ikke luken i gitterporten var låst. Kanskje jeg bare var heldig ?
Det er kun 1 lys i tunnelen så her trengs hodelykt og reservelykt for å komme gjennom.
Etter tunnelen fortsetter veien opp til en sperredam.
Stier: Rett før veien slutter ser en et blått tau som leder opp til en rampe som leder opp det første stupet.
Det er kun denne ene oppgangen som virker mulig.

Nedtur: Etter å ha krysset en kløft, kom jeg opp til tauet. Dette viste seg å være noe gammelt og morkent. Deler av tauet lå på bakken under stupet. Jeg klarte ikke på noen måte å forsere de første 2 meterne på en sikker måte. Tauet var vekke her og det var vått og bratt. Gav opp og returnerte samme vei.
Vel ute av tunnelen var planen å klatre opp på vestsiden av knotten. Veldig bratt her og men sikkert mulig.
Nå hadde imidlertid vinden tatt seg kraftig opp og det var problemer med å holde seg på beina.
Da var valget enkelt; inn i bilen og komme seg ned.

Alternativ rute

Written by GeirL 16.11.2014 21:00

Heisann Rune. På vestsiden går det svak sti, merket med varder enkelte steder. Starter 50-100m før tunnelåpningen, går opp 40-50 hm før den dreier rett sør for omtrent 500m og deretter rett øst opp mot Mysevatnet. Når terrenget går ned igjen mot vannet, drei opp mot nord på kammen mot toppen (så vidt jeg husker, ikke vardet). Siden dette var før jeg hadde anskaffet gps, har jeg ikke noe spor å vise til.

PS. Jeg og fruen kom meg opp fra anleggsveien i 2006 (gikk opp Mysevass-skardet), men det var tidligere på høsten. God tur og lykke til med andre forsøk. :-)

Sv: Alternativ rute

Written by Runemb 16.11.2014 21:29

Hei og takk for tipset. Skal bruke det på forsøk 2. Har nå vært UNDER toppen, skal PÅ toppen også!