Berganvarden - Larvik, 168/403 (15.11.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Berganvarden (456m) 15.11.2014 10:00
Visits of other PBEs Berganvarden parkeringslomme (50m) 15.11.2014 10:00

Fulgte den fine beskrivelsen til Knut S. Vi kjørte nordover langs lågen på rv 40 til vi kom til kommuneskiltet til Lardal der tok vi til venstre inn på en grusvei som vi fulgte ca 1 km til vi kom Bergansløyfen på venstre side. Fulgte denne veien til vi kom til bommen (holdt til venstre i ett kryss etter noen hundre meter) der det var en parkeringsplass (Bergansvarden parkeringslomme) hvor vi parkerte selv om bommen sto åpen. Det sto skilt om at den kunne stenges uten varsel. Vi gikk oppover den fine grusveien ca 1,4 km til vi en skogsvei som gikk av til venstre. Her var det en gapahuk på venstre side og en slags brakke på høyre side samt et treskilt med blåmerking og vindfj stien. Det var også ett litt mindre synlig skilt mot Vettakollene her. Traktorveien gikk inn til en snuplass med flere bikuber, men det var godt blåmerket sti videre. Fulgte stien videre som flere steder minnet mer om en bekk enn en sti, og fulgte skilt mot Vettakollene. Passerte ett par hytter på veien og like etter hytte nr 2 på høyre side var det skiltet sti/traktorvei mot Vettakollene opp til høyre. Her gikk etter hvert merkingen over til rødt og røde plaststrimler. Vi var litt i tvil en liten stund om stien gikk til rett topp, men heldigvis svingte den i riktig retning. Den var veldig grei å følge til en kløft der det var litt kronglete å komme ned og opp før siste biten opp til toppen. Har var det bart fjell og sikkert god utsikt, men vi så ikke mye i tåka. Brukte 1,5 timer til toppen. Her var det også postkasse fra TOT. Tok samme vei tilbake og brukte ca tre timer. Thomas var også med:)

Berganvarden i tåke og regn