Høgståsen - Stokke,167/403 (15.11.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Høgståsen (175m) 15.11.2014
Visits of other PBEs Skatvet parkering Høgståsen 15.11.2014

Kom fv 312 og kjørte inn grusveien skiltet Skatvedtveien. Fulgte grusveien oppover og hold til venstre i første kryss og så til høyre og forbi garasjen merket med Skatvedt og fulgte veien litt videre til vi kom til en bom som sto åpen men med skilt om at den kunne stenges uten forvarsel. Rygget litt tilbake og parkerte ved ett jorde like før bommen, vi er jo på tur for å gå ikke for å kjøre lengst mulig:) Fulgte grusveien innover, og mener det var ett kryss der vi holdt til venstre rundt en sving. Etter hvert så vi høyspentledningen som krysset veien. Vi gikk da opp traktorveien til høyre ca 100 m før høyspentledningen. Gikk opp her og kom etter en liten stund til ett kryss der det var tre mulige veier, her holdt vi til høyre og fortsatte på denne traktorveien til vi kom til ett stikryss der det var skiltet til høyre mot Gravdalrunden vi holdt til venstre. Kom så til enda ett kryss ved en stor bøk med mange skilt, her tok vi veien til venstre mot Svartediket. Her var det også hengt opp røde plaststrimler bortover stien. Like etter att stien hadde passert under høyspenten igjen forlot vi den og fulgte de røde plaststrimlene gjennom skogen til venstre for høyspenten og opp på åsen, før den krysset under høyspenten og de siste hundre meterne opp til toppen. Her var det postkasse med bok fra TOT, men ikke mye utsikt å skryte av. Det kom en stor meiseflokk og hold oss med selskap i regnværet på toppen, både svartmeis, løvmeis, spettmeis, blåmeis og kjøttmeis kvitret rundt oss. Brukte 40 minutter i rolig tempo til toppen. Samme vei tilbake. Til sammen 1 time og 20 minutter på tur. Thomas var med:)

Det har blitt

Written by Olepetter 18.11.2014 16:08

skilt på denne "toppen" nå, ser jeg. Framskritt!

Sv: Det har blitt

Written by Sola19 18.11.2014 20:02

Ja, Tønsberg og omegn turistforening har stått på og satt opp skilt og postkasse på alle kommunetoppene i Vestfold tror jeg:)