Veten og Storafjellet i Fana (20.03.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Storafjellet (127m) 20.03.2011
Veten i Fana (172m) 20.03.2011

Ettermiddagstur på Krokeide

Astrid og jeg benyttet oppholdsværet denne søndagen til en tur til Krokeide og to av PF > 100 m toppene i Bergen som Astrid ikke hadde vært på.
Vi gikk først opp til Veten på den vanlige ruten fra en skogsvei som fører inn fra parkerings-plassen like før porten til militærområdet. Starten på stien er litt vanskelig å se, men er merket med et rødt bånd på venstre side av skogsveien. Se bilde. Fulgte godt merket sti til toppen, skrev oss inn i turboken og returnerte samme vei. Vi brukte en knapp time på denne turen.
Fortsatte til Storafjellet hvor vi kjørte inn Svartefjords-vegen til vi var like under toppen. Bratt opp på en antydet sti til støpt varde på toppen. Vi valgte nå å gå ned igjen på andre siden av fjellet mot Botnadalen. Her var der god sti som vi fulgte ned til en vei og tlbake til bilen. Vi brukte ca. 40 min på denne delen av turen.

Starten på merket sti til Veten på Korsneset
Stien som går mot Storafjellet fra vestsiden (i Botnedalen)
Tilbakeblikk fra Storafjellet ned mot sideveien hvor turen oppover startet