En våt og isete tur på Skautua (09.11.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Bjørndalslia (81m)
Endpoint Krøkkebærveien (58m)
Ascents Skautua (626m) 09.11.2014

Søndagstur på Skautua

Gutta er samlet på tur i Bodø
Benjamin fyller vannflasken

Jeg våknet av vekkerklokken 08.30. Slumrer i 10 min. Våkner igjen klokken 09.49. SHIT!! Skal møte de andre om 10 min. Alltid like dritt å forsove seg. Det var duket for tur til Skautua med Benjamin, Torjus og Sondre. Jeg kledde på meg i en fei og presset i meg en brødskive før jeg hev meg på sykkelen. Jeg møtte de andre ved huset til Torjus i Bjørndalslia. Regnet bøttet ned og vi ble fort våte. Vi gikk innover i lysløypen og fulgte denne ned til Soløyvatnet og videre NØ. Praten hang løst og vi lo og tøyset langs den noe kjedelige grusveien innover lysløypen.

Magi over Saltstraumen

Vi krysset riksveien og fortsatte på en ny grusvei innover på andre siden. Kjipt med regn igjen. Nå hadde det snødd og vært minusgrader en god stund. Ser ut som det blir mye stusslig vær framover her i Bodø. Veiene var glatte. Været minnet mer om en typisk vinter i Bergen. Etter å ha fulgt grusveien et godt stykke, tok vi av fra den og fant vår egen vei opp mot Skautua gjennom kratt og busker. Etter en kort stopp med vannfylling i de islagte bekkene, fortsatte vi oppover. Da vi kom over tregrensen, ble vi vitne til et fantastisk lysshow over Saltstraumen med Børvasstindan i bakgrunnen. Nydelig. Vi tok en matpause da vi kom opp på Storfjellet. Steigtindene var ikke langt unna nå. De fristet, men vi hadde ikke tid i dag. Lekte oss litt i noen snøfonner før vi gikk opp på toppen. Utsikten mot Mjellefjellet og Landegode, har jeg sett i bedre vær. Nå hang tåken over dem. Torjus fant ut at han skulle lage sin egen versjon av dokumentaren "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Den handler om Endre på 22 år. Han studerer på UIN og bor alene i sin egen lille steinhytte uten tak, på toppen av Skautua. Han har en 15 km lang tur til skolen som han går frem og tilbake hver dag.

Vi snakket drit, lo og koste oss på vei ned. Vi fulgte nå stien langs ryggen et stykke mot SV. Ved Sandjordvatnan tok vi oss ned en sti mot grusveiene. Litt glatt nedover enkelte steder. Skikkelig slapseføre. Så var det den seige marsjen mot riksveien og videre innover lysløypen mot Bjørndalslia. Det ble mørkt da vi ankom riksveien. Regnet pøste på i bøtter og spann. Ved Bjørndalslia sa vi takk for turen. Jeg satte meg på sykkelen og fikk en noe kjølig sykkeltur hjem igjen med motvind og regn. En våt, noe kald og glatt tur hadde det vært, men humøret var på topp hos alle og vi hadde en fin tur. Takk for turen Torjus, Sondre og Benjamin.

På toppen av Skautua, AKA steinhytten til Endre
Lagbilde
Det var ikke like mye snø på bunnen som vi hadde trodd