Myrkdalen (07.11.2014)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Myrkdalen hotel (450m)
Ascents Finnbunuten (1,358m) 07.11.2014

Var i Myrkdalen for å delta på årets Fjellsportkonferanse, som paradoksalt nok er en konferanse om friluftsliv der man sitter inne på et hotell. Så når jeg kom fram med toget tre timer før det skjedde noe, tok jeg en tur oppover nærmeste fjell så lenge. Det gikk overraskende fort oppover, og etter halvannen time var jeg jammen helt oppe på Finnbunuten. Fin utsikt, men blåste godt og fokka litt, og det var i ferd med å mørkne. Hadde litt glemt at det var november. Ble dermed et veldig kort opphold, før jeg skyndte meg nedover. Var et parti på vei opp som var bratt og glatt, så ville forbi det før det ble for mørkt. Men gikk heldigvis mye raskere å gå ned i nysnø enn å gå opp, og jeg fant en enklere vei ned det bratte. Var dermed langt nedi bakken før det ble vanskelig å se noe. Derfra var det bare å følge sti og alpinbakke ned, så det gikk fint.

Sint fyr.

Var enormt med lemmenspor over snøgrensen, men møtte bare på tre i løpet av turen. Én gjemte seg så fort han så meg, de to andre var illsinte gikk til angrep og hoppa og skreik, tross min ganske overlegne fordel i størrelse. Jeg så litt fascinert på dem før jeg lot dem vinne og gikk videre. Er raus sånn.