Lørdagstur til Lindås og Meland i ruskevær (08.11.2014)

Written by Stigun GSM

Start point Hopsdal (200m)
Endpoint Vollo/Brakstad (35m)
Ascents Brakstadfjellet (318m) 08.11.2014
Gladihaug (430m) 08.11.2014

Etter diverse lørdagsgjøremål ønske om tur til topper nord i fylket, og derfor kjøring over Nordhordlandsbrua til Knarvik.

Gladihaug

Avkjørsel ved Leknes noen km øst for Knarvik på E39 og rett etter dette på ny til høyre til Hopsdal 2,5 km. Bra parkering ved enden av grusveien, skilting til Gladihaug, ca 200 moh. God sti oppover. Toppvarde sørvest for dominerende mobilmaster på toppen. Drøyt 40 min gangtid tur/retur. Total stigning ca 235 m.

Brakstadfjellet

Etter dette kjøring til Holsnøy(Meland kommune) Parkering på Brakstad(Vollo) ca 35 moh, ønsket å bestige Brakstadfjellet som jeg alltid hadde sett hjemmefra da jeg vokste opp, men aldri hadde vært på.. Fulgte skiltet grusvei på sørøstsiden retning nord et par km, etter hvert over i kjerrevei. Før denne begynte å gå nedover på nordsiden stidele til venstre, fulgte sti oppover østflanken. Kraftig regn og stiv kuling på toppen, hvor det var en dominerende tallerkenformet installasjon i tilegg til mast av et eller annet slag. Fin utsikt til Askøy og Øygarden under et lite opphold i regnbygene. 70 min gangtid tur/retur, trolig raskere(ned) under tørre forhold. Total stigning ca 295 m