Ruten (06.11.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point ELFORSYNING NORD FOR BAKKSLÅTTEN (543m)
Ascents Ruten (1,179m) 06.11.2014

RUTEN

Kjørte inn til Tydal. Ved Coop Marked i Tydal er det et stort veiskilt på venstre side av veien, merket Sylan/Skarvan/Ramsjøhytta mm. Denne veien heter Østby/Essandveien og er en bomvei. Det koster 60 kr i veiavgift, og det er en automatisk bom som tar kort. Jeg kjørte 9,5 km inn denne veien til et elforsyningshus fra Statkraft.(NV for Bakkslåtten) Grei parkering her. Veien videre over ei bru var stengt med bom med hengelås. Jeg gikk 1,7 km etter denne veien og gikk inn i terrenget ved elva Styttåa. Fulgte denne elva et stykke og krysset ei sideelv til denne og satte kursen mot toppen. Dette var en vakker høstdag med sol., og ubetydelig med vind. Gikk opp til noen små tjønner ca 1,5 km fra toppen. Her var det et lite lag snø på ca 2 cm. Etter den siste tjønna var det et lite stykke som var litt bratt, men det var ei steinur der så det var greit å gå. Stor varde på toppen som var dekt av snø. God utsikt mot Fongen. Fulgte samme rute tilbake.

God skilting ved Coop Marked i Tydal
Lita tjønn før Ruten
Flere tjønner før Ruten
Litt tåke på Ruten
Et kort stykke var litt bratt