Styggmann i tåke og regn (03.11.2014)  2

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Lille Lauarvannet (340m)
Endpoint Samme (340m)
Ascents Styggmann (872m) 03.11.2014
Visits of other PBEs Dusum Bomvei (375m) 03.11.2014
Kroksbekk P-plass (340m) 03.11.2014
Styggemannshytta (871m) 03.11.2014

På familiebesøk i Kongsberg. Med gode værmeldinger for dagen ga vi oss trøstig ivei mot Styggmann som ikke ligger så langt unna Kongsberg. Vi kjørte gjennom Heistadmoen og tok til venstre mot Sagvollen. På Dusum starter Dusum Bomvei hvor taksten nå er kr. 40 for å¨kjøre noen få km ned til Kroksbekk P-plass der det låst bom til Hoensetra.

Her på Dusum starter bomvegen
Parkeringsplass før bommen på veien til Hoensetra

Vi parkerte og ga oss i vei mot Hoensetra på meget god grusvei som går helt opp til setra. Like etter start begynte det å regne og regnet fortsatte mer og mindre uavbrutt helt til vi var tilbake ved setra. Da ble omsider oppklaring og glimt av sol. På Hoensetra traff vi en lokalkjent som virket noe forbauset over at folk ville gå til Styggmann i slikt vær og i så vått terreng, Han var også skeptisk til fottøyet vårt - vanlige fjellstøvler - noe vi ikke skjønte så mye av da. Men det viste seg etterhvert at han hadde rett - skikkelige gummistøvler hadde vært riktig fottøy for dagen! Vi fulgte blåmerket sti som går mer eller mindre parallelt med en dårlig skogsvei et godt stykke oppover. Etterhvert ble det bare sti som var tydelig nok og bra merket, men usedvanlig våt og gjørmete. Stien går delvis over svapartier som var meget glatte idag, men sikkert flotte å gå på i tørt vær. Oppe over tregrensen på ca. 750 moh dreiet stien endelig østover i retning mot Styggemann. Her var det ekstremt våt og sølete sti gjennom myrområdene. Siste stykket opp mot toppen var det lett klyving på glatte sva før vi endelig var oppe på toppen med den karakteristisk steinhytten med den grønne hatten. Stor og flott steinvarde nesten vegg i vegg med hytten på GPS 536417 6598207. Surt og kaldt på toppen. Tåke og dessverre ingen utsikt.

Terrenget mot Styggmann
Styggmann viste seg ikke fra sin beste side denne dagen!

Etter en liten pause i ly like under hytten som var solid låst, retur samme vei. Noe lettere vær siste del av tilbaketuren slik at det ble litt sollys som avslørte flott fjellterreng som vi gikk glipp av denne dagen.

Trolsk stemning når tåken begynner å lette ....
..... og glimt av sol over Breidstulfjellet på vei ned mot Hoensetra

Vi traff ingen andre på turen - hverken mennesker eller dyr! Herlig å komme tilbake til bilen og skifte over til tørt tøy etter en tur som ble adskillig våtere og derved tyngre enn det vi hadde regnet med. Vi brukte ca. 3 timer opp og 2 timer ned igjen. Turdata fra GPS: 15.8 km (mer enn 3 ganger så langt som avstanden i luftlinje fra parkeringen), 690hm som virker overestimert.

Start date 03.11.2014 09:45
(UTC+01:00)
End date 03.11.2014 14:49

Missing title

Written by peera 03.11.2014 23:50

Gratulerer med en ny kremtopp. Høres ut som det var en våt fornøyelse dette. Legger du gpx fil ved en passende anledning? Virker som dere gikk opp på vestsiden av fjellet før dere dreide bortover mot selve toppen. Det er også mulig og gå via Rønsetra og opp derfra. Virker som det er litt kortere, men antagelig noe brattere.

Sv: Våt fornøyelse

Written by knutsverre 04.11.2014 17:15

Takk Peer! Det var virkelig en våt og sølete tur. Styggemann ga ingen assosiasjoner til en kremtopp denne dagen! Ruten er nok ikke den korteste, men det var greit å følge godt merket sti under slike værforhold. GPX spor kommer....