Turledersamling DNT Valdres (25.10.2014)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Gravolskampen (1,281m) 25.10.2014
Heklefjellet sørøst (1,217m) 25.10.2014
Oledalsbrynane (1,263m) 25.10.2014
Bjørndalenhytta i nydelig vær klar til å ta i mot oss på lørdagen.

Turledersamling DNT Valdres 25.-26.10

Etter å ha snakket om det i et par år, fikk vi endelig summet oss til å organisere en turledersamling, dels for å få et utkast til nytt turprogram, dels for å bli bedre kjent og sist men ikke minst som en påskjønnelse til foreningens turledere.
Vi inviterte aktuelle fra hovedforeningen, Barnas Turlag, Seniorgruppa og Vang Turlag og med unntak av Vang Turlag var alle godt representert.
For å kunne være og bo sammen på et sted valgte vi å leie Bjørndalenhytta som var akkurat passe stor for de 21 som deltok.

Jeg og Merethe hadde forberedt litt på forhånd. Vi hadde hatt et par møter og med planlegging og idémyldring og ordnet litt aktiviteter og ikke minst serveringen, så når deltakerne strømmet på kl. 12 på lørdagen var forhåpentligvis alt klart.

Deltakerne ankommer.

Først var det innflytting. Uten noen spesiell forfordeling skled rominndelingen nesten av seg selv og etter en god halvtime var vi klare for en liten velkomstsamling og orientering om dagens aktivitet: "Rebusløp" i nærområde. Deltakerne ble delt inn i fire lag og utstyrt med hver sin GPS før de ble sendt ut med 10 minutters mellomrom.
Etter at alle lagene var av gårde måtte jeg skynde meg til post 5 som jeg skulle bemanne. Postene 1-4 var en blanding av spørsmål, nøtter og gåter. Jeg hadde nok feilberegnet tiden noe, for det ble lenge og hustrig å vente på post 5 hvor lagene i samarbeid skulle skrive med bokstavkjeks samt huske matvarer i en Kims lek variant. Deltakerne fikk også beholde bokstavkjeksen til odel og eie som næringspåfyll i tillegg til varmt drikke.
Videre var det par ubemannede poster, før Merethe hadde nye praktiske oppgaver på lur på den 8. og siste posten.

Samling før rebusløp.

Etter så mye frisk luft, tankevirksomhet, og bevegelse, var alle riktig så sultne så da var det bare å gå løs på lunsjen. Rømmegrøt og spekemat som smakte riktig så godt.

Deretter var det klar for det faglige. Vi delte oss i tre grupper: Hovedforeningen, Barnas Turlag og Seniorgruppa. Alle sammen hadde en grundig og konstruktiv økt og det ble dannet gode grunnlag for turprogram i 2015.

Med så mye program gikk også dagen fort, så litt på overtid ble middagen servert. Elggryte med ris, baguetter og salat samt is med tilbehør til dessert. Kvelden ble avsluttet med sosialt samvær og først uti de små timer var sistemann (eller dame?) i seng.

Lag 1 ankommer post 5.
Ruta deltakerne gikk på rebusløpet.

Søndagen og turdag

På Heklefjell.

Etter ganske fint vær på lørdagen, var ståa en annen på søndagen. Turledersamlinga ble etter en nydelig frokost litt fragmentert. Mange fant ut at de hadde andre gjøremål og noen fikk kanskje litt vondt i værviljen, mens noen ville på skitur i egen regi på Valdresflya. Til sist var vi 7 stykker som dro på fellestur fra Bitibua mot Heklefjell og Oledalsbrynene. Det ble mye stabbing i våt snø. Og på toppen blåste det så det var tidvis utfordrende å holde seg oppreist.
Tre stykker valgte å snu her mens de resterende fire gikk videre til Gravolskampen. Vel tilbake ved bilen var det ikke en tørr fot å oppdrive.
Det blei med andre ord en god tur og en verdig avslutning på arrangementet.

Takk til alle som deltok!

VInd på toppen av Oledalsbrynane.

Flere bilder

VInd på toppen av Oledalsbryn

Written by venkekristin 05.11.2014 14:19

Haha, lo godt av det bilde der Morten og fikk med ett vinden friskt i minne :D En kul toppblåsebortvind opplevelse. En fin tur med mye "vær" og årstid å kjenne litt på, selv med våte sko... Kanskje om vi løp fort nok over snedekt myr ville vi kunne "gå" på vannet, haha. En knallhelg på alle måter, fine folk, hyggelig samvær, morsomme aktiviteter og..ja, så mye bra å glede seg til for friluftslivetsår 2015, denne helga gir resultater. Takk til deg og Merete for god gjenomføring :D