Grønlifjellet og Snustadhøgberget. Alene. (02.11.2014)  3

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Vei 2,5 km fra Amdalshaugen (375m)
Endpoint Snustad (265m)
Characteristic Jogging
Ascents Oksfjellet (475m) 02.11.2014
Snustadhøgberget (412m) 02.11.2014
Skikkelig høstvær i dag. Kjerringa på jobb. Lå i sofaen og fikk dårligere og dårligere samvittighet pga latskapen som jeg hadde tenkt å fylle dagen med. Nei, skiftet til treningsklær, fant frem kartet og telefon med fotoapparat og GPS-logger. Kjørte til Mostadmarka og videre til Amdalshaugen. Veien bortover lia på nordsiden av Selbusjøen var overraskende fin. Parkerte på veiens høyeste punkt 2,5 km fra Amdalshaugen. Veldig fint terreng opp Grønlifjellet, åpent og lettløpt på fine myrer og bergrabber. Fin utsikt på toppen hvor både Stor-Drakstsjøen og Selbusjøen var fine blåfarger innimellom den høstfargede skogen. Nede ved bilen igjen etter ca 20 min. Kjørte deretter tilbake til Mostadmarka, tok nordøstover i krysset og parkerte et par hundre meter nedenfor Snustad. Tok litt Yt og helnøtt og begynte å løpe veien opp til Snustad, fant en tømmerveg oppover noen beiter og snauhogst og var snart opp på myra sør for Snustadhøgberget. Orienterte i typisk trønderterreng opp til toppen. Her oppe var det fint terreng å løpe i, men litt bratt helt på slutten. Snudde raskt ned til bilen igjen og var der en halv times tid etter starten på turen som kan ses her. Samvittigheten hadde endret seg fra dårlig til god i løpet av et par timer, trønderterreng og to fine små joggeturer.
Utsikt fra Grønlifjellet med en flik av Stor-Drakstsjøen til venstre og Selbusjøen til Høyre.
Snustadhøgberget bak myra. Dette er trønderterreng i et nøtteskall!