Nordeggen Tverrådalskyrkja (06.09.2014)

Nordre Tverrådalskyrkja (1,983m) 06.09.2014
Tverrådalskyrkja S1 (2,077m) 06.09.2014
Søre Tverrådalskyrkja (2,034m) 06.09.2014

En kursorisk rapport fra en rask travers. Damene og herrene skiltes etter kryssingen av Steindalselva og damene fortsatte normalveien.

Herrene tok opp nordryggen med bruk av stegjern et kort stykke, og fortsatte opp til Nordtoppen ca.1990m, og fram den horisontale skarpe ryggen til Nordeggen reiser seg.

Opp enkelt men brattere etter hvert, til 30m under toppen. Herfra sikring denne ene taulengden under klyveklatring rett på med skrå mot venstre opp et gjel under topphammeren, vanskelighetsgrad 3 minus.

Toppen med varden er rett over kanten, og tilfeldighetene brakte damene opp til hyggelig møte 1min etter herrene.

Så var alle over på fortoppen S1, 120m sønnafor, 11m lavere enn hovedtoppen, og med pf. 9,4m.
Damene gikk ned normalveien mens herrene gikk over Søre til Steinkollen sør av Fortundalsbreen.

Retur gikk til skaret nord av Søre og rett ned til breen over ur, klippe og sva, som nok kan oppleves ubehagelige.
Damene og herrene møttes igjen ved breens tunge, eller heller der tunga burde ha vært, for mye var borte siden undertegnede var der sist.
Og her møtte vi også Stjørdalingan på fjelltur inklusive vår venninne Jorunn Lyngen
(melodien kjenner dere):

Hu hei! Vi møtes så frisk og lett
Uppmed Sota - Uppmed Sota
Stjørdalens damer i stien sprett
Uppmed Sota – Uppmed Sota
og Jorunn Lyngen er oss så nær,
og Jorunn Svingen er oss også kjær,
uppå fjellet

Takk for et fint opphold på Sota Sæter!

Fin rapport!

Written by knutsverre 29.10.2014 22:38

Kort og fyndig som vanlig, med innlagt klatrebeskrivelse og Sota-inspirert fjell-dikt! Nyskrevet? Artig med litt kultur på og/eller etter tur!