Tur fra Ormtjønnssetra (25.10.2014)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Ormtjønnssetra (840m)
Endpoint Ormtjønnssetra (840m)
Ascents Dokkampen (1,122m) 25.10.2014
Nordre Glupan (1,072m) 25.10.2014
Søre Glupan (1,070m) 25.10.2014
Glupan sørligste (1,057m) 25.10.2014
Ormtjernkampen (1,128m) 25.10.2014
Snæreskampen (1,084m) 25.10.2014
Snæreskampen nord (1,071m) 25.10.2014

Fjelltur sammen med Hans Thorvald. Etter årets første skitur sammen med Egil på Skei torsdag kveld, hadde jeg håp om skitur denne helga, men mildvær og regnvær satte en effektiv stopper for slike planer.
Lørdag opprant imidlertid med fint vær, og utpå dagen kjørte Hans Thorvald og jeg og parkerte på Ormtjernsetra. Her som det for et par dager siden var over 20 cm med snø, var det nå helt bart. Gikk først råket rett opp på Ormtjernskampen, og fortsatte delvis på råk og våt myr overs på Dokkampen, hvor vi skrev i toppboka og krysset av på topptrimkortet. Toppboka viste at Dokkampen etter at det ble topptrimmål har hatt en formidabel besøksøkning.
Strak etter at vi hadde forlatt topplatået på Dokkampen kom et av Norsk Luftambulanses legehelikoptre over toppen og oss, tror ikke det var mer enn 4 meter over hodene våre. Piloten oppdaget nok fort at det ikke var vi som trengte hjelp, og da vi så oss rundt så vi 3 personer sitte like nedenfor toppen. Vi var nysgjerrige, og så at den skadde eller syke personen kunne gå for egen maskin inn i helikopteret, mens de to andre fortsatte turen tilbake mot Toftsetra. Fint å se at effektiv hjelp er der når det trengs.
Fra Dokkampen fortsatte vi i terrenget over begge Glupene, samt et lite toppunkt til, som nok også har over 10 meter i pf., og over begge Snæreskamptoppene, med skriving i toppboka og klipping på topptrimkortet på den høyeste.
Herfra meget bratt rett ned på Toftseterveien, og på veien tilbake til bilen. Fint turvær, men ganske sur vind på snaufjellet.