Høsttur til Skogshødn (11.10.2014)

Written by Stigun GSM

Start point Parkering Skogshorn (890m)
Endpoint Parkering Skogshorn (890m)
Ascents Skogshorn (1,728m) 11.10.2014
På hytta. Ville forsøke Skogshorn i dag. Ikke langt fra hytta i luftlinje, men adskillig å kjøre. Fra Vang kjørte vi nesten til Fagernes før vi tok av til Vaset og kjørte Panoramaveien. Parkering på den store parkeringsplassen vest for Lykkja. Stien opp østflanken hadde vi allerede sett fra adskillig avstand. Snø et godt stykke ned, og skyer på toppen. Det var mye folk på tur denne dagen. Etter at vi hadde unnagjort de slakere myrete partiene og begynte på den brattere egentlige østflanken erfarte vi at stien mange steder var bred nesten som en kjerrevei. Vi hadde begge tatt med staver, no som var et bra sjakktrekk under dagens forhold. Snart gikk vi fra en lovende sol(som forble kun lovende denne dagen) og inn i skydekket. Et par ganger sprakk dette opp og åpenbarte en tiltagende god utsikt, men stort sett var det følelse av "bomull" denne dagen. Helt i nordøst kunne vi skimte Grindafjell. Oppe på toppplatået var det skikkelig vinter med godt med rimdekket snø
Et øyeblikks åpning i skylaget åpenbarte flott utsikt nordøstover

På grunn av mye folk rundt topppunktet var det ikke lett å få solitære toppbilder.
Like under toppen. Solen viser seg fra sin "kostbare" side i dag

Tilbake til hytta kjørte vi Hemsedalsfjellet i tiltagende finevær, en fjellovergang vi ikke så ofte kjører; studerte atkomst til fremtidige toppturer under kjøringen(Høgeloft...). På vei ned mot Borlaug "kjørte vi inn i" en utforkjøring der en bil lå i grøfta på høyre siden, men alle nødetater var på plass og situasjonen var under kontroll.