Fedjebjørnen-botanikktur med avstikker til kommunetopp. (16.06.2013)

Written by Stigun GSM

Ascents Fedjebjørnen (41m) 16.06.2013
Vestlandsavdelingen av Norsk Botanisk Forening hadde tillyst medlemstur til Fedje, primært for å gå opp en rapportert forekomst av fjellplanten dvergbjørk ute i havgapet, sekundært for en mere generell kartlegging av floraen i kommunen. Ca 15 deltakere møtte, også Bjarte og jeg hadde meldt oss på, jeg med delvis vikarierende motiver; nå for tiden hadde min botaniske interesse måttet vike noe plass til fordel for kommunetopper i Hordaland...Vi fant etter ikke mye leting relativt rikelige forkomster av dvergbjørk og ellers fin men ikke veldig sjelden flora på øya. Etter et par timer medelte Bjarte og jeg våre "behov" og møtte forståelse i gruppen for vårt ønske om en solitær tindebestigning på øya.
Utsikt mot sør. Nordre del av Øygarden ses i det fjerne

Vi ble sluppet av i nærheten av -bjørnen, og fant at vestflanken var steil, også tilløp til klyving hvor vi gikk opp i nord/nordøst. Fra basis av "fjellet" var vi oppe etter et par minutter, på Hordalands laveste kommunetopp. På tross av lav høyde over havet var det overraskende god utsikt i det lave flate landskapet, noe det klare fine været også bidro til. Etter vår "ekspedisjon" gikk vi tilbake til fagbotanikerne, som hadde gjort et par interessante funn, bl.a. av en litt uvanlig starr-art(Sandstarr; Carex arenaria mener jeg å huske det var)
Utsikt mot sørvest/vest. Hellisøy fyr kjent landemerke.