Skåla - Molde, 166/403 (25.10.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Skåla (1,127m) 25.10.2014
Visits of other PBEs Skåla (Tjørhellhaugen) P-plass (200m) 25.10.2014

Fant en fin turbeskrivelse fra Møre og Romsdalsfylkeskommune som vi fulgte http://mrfylke.no/Morotur/Turar/Skaala-fra-Kortgaarden

Kom fra Kristiansund og kjørte E39 mot Molde. Tok av mot Kleive på rv 62. I Kleive sentrum var det skiltet til høyre mot Kortgården og vi fulgte skilt mot Kortgården rundt Fannefjorden og kom etter hvert til Kortgården. Her kom vi etter hvert til skiltet til grendehuset og fulgte denne veien oppover til vi kom til bommen (20 kroner). Fulgte så grusveien innover og fulgte skilt til venstre mot Trollvannet og Skåla i ett kryss. Parkeringsplassen var i enden av vegen 100 meter etter skiltet der stien til Skåla starter. Var skiltet med Stikk ut der stien startet. Stien var grei å følge opp til Trollvannet selv om det var veldig fuktig og gjørmete i starten. Like etter Trollvannet forsvant stien mer eller mindre, fant den og mistet den igjen flere ganger på vei oppover. Vi fulgte nordryggen oppover. Massevis av ryper, noe hundene syntes var veldig spennende, de hadde ikke veldig lyst til å gå i bånd lengre.. Det var en del steinur å gå i fra Trollvatnet og opp til toppen og det stiger godt så man får trimmen sin. Selve toppen er flat med masse små varder og ett par store varder. Kjempefin utsikt over blant annet Trollheimen, sunnmørefjellene og Nordmøre. Brukte litt under to timer til toppen. Siden det blir så fort mørkt for tiden og vi ikke hadde lyst til å gå i bratt steinur i mørket med hundene så ble det ikke retur via Skålaksla, men det ble samme vei tilbake. Kom til bilen i det det begynte å mørkne etter 3,5 timer totalt på tur.

Rune, Shogun og Teis var med:)