Tur til Hestdalshøgde i vindfullt førvintervær (06.10.2007)

Written by Stigun GSM

Start point Heimaste Lundadalssetra (765m)
Endpoint Heimaste Lundadalssetra (765m)
Ascents Hestdalshøgde (2,091m) 06.10.2007
Hestdalshøgde Østtoppen (1,978m) 06.10.2007
Kjøring fra Valdres tidlig om morgenen i heller grått vær. Kjørte opp den svingete men eller greie grusveien opp til Heimste Lundadalssetre hvor jeg etterhvert begynte å bli kjent etter tidligere besøk. Gikk et lite stykke vestover før jeg begynte oppstigningen på venstre(sør) side av Grjotåi, ganske bratt i begynnelsen før det begynte å bli slakere stigning litt over 1200 moh. Fortsatt gråvær, og et stykke oppover etterhvert en del vind. Ganske langdrygt før jeg kunne passere over Østtoppen hvoretter det gikk litt nedover i retning den relativt smale brefrie passasjen mellom Grjotåbreen og brefonna på sørside. Oppe på toppen blåste det friskt, og en snøbyge sammen med skyer gjorde utsikten temmelig begrenset og oppholdet på toppunktet til en temmelig kjølig affære som ble ganske kortvarig.
Toppvarde Hestdalshøgde
Fra sørflanke Hestdalshøgde mot Hestbrepiggane. Store  litt til venstre for midten og Låven til høyre
Fra sørflanke Hestdalshøgde mot Hestbrepiggane. Store litt til venstre for midten og Låven til høyre

Etter bildetakning og inkl en upublisert selfie gikk jeg sørvestover og snart hadde jeg sikt ned i den vakre Lundadalen. Et stykke ned nordflanken av Lundadalen fant jeg et noenlunde lunt sted hvor jeg inntok matpakke. Gikk ned relativt bratt ned i Lundadalen og kom ned godt vest for Salhus(underlig; og velkjent, navn for oss hordalendinger...)
Utsikt vestover Lundadalen

Fin retur langs elven i Lundadalen tilbake til bilen.