Klatretur til Kalymnos 2014 (11.10.2014)  6

Visits of other PBEs Grande Grotta (100m) 12.10.2014
Secret Garden (90m) 16.10.2014
Odyssey (100m) 17.10.2014
Jørgen går Adolf in the Bay (6c+), Iannis.

Som i fjor ble det også i år duket for klatreferie til den greske øya og klatreparadiset Kalymnos i Hellas. For noe mer dekkende info om klatreferie i Kalymnos, se min turrapport fra i fjor her: http://peakbook.org/no/tour/70868/Klatretur+til+Kalymnos.html
Dette er en utmerket avslutning på klippeklatresesongen, og det er herlig å kunne rømme fra ruskete høstvær til fordel for varmt og deilig sydenvær. I og med at man kan reise billig med Ryanair fra Rygge til Kos (foreløpig i alle fall…) er dette en helt innafor ferie for fattige og klatrelystne studenter. I år reiste jeg med Julian og Jørgen, og i tillegg kjente jeg flere andre som reiste nedover fra Sogndal.

Denne gangen hadde vi satt av en hel uke her nede. I fjor hadde vi bare fire dager, noe som ble litt for kort syntes vi. Reiste nedover med formiddagsflyet fra Rygge lørdag 11. Oktober. Var smarte og parkerte gratis noen kilometer fra flyplassen før vi syklet den siste biten. Etter fire timer i fly var vi tilbake på flyplassen i Kos. Nesten litt sånn deja vù fra sist gang. Liksom som at tiden har stått stille et år…

Tok bussen til Mastichari der vi som forventet akkurat ikke rakk ferga til Pothia på Kalymnos som går kl. 18.00. Dermed måtte vi vente til neste ferge som gikk kl. 20.45. God tid til å spise middag og velge blant servitørene som nærmest slåss om å få oss ved bordet. Startet turen med å bestille en gyros til drøye to euro! Deretter tok vi fergeturen over til Kalymnos. Som i fjor møtte vi på en overivrig og vel bedugget bergenser som tradisjonen tro laget liv og røre i Kalymnos hver høst. Tviler på at han skulle på klatretur for å si det sånn… Ved Pothia tok vi taxi til Afroditi Studios (husk A/C pga myggen!) i Masouri som skulle bli vårt hjem den kommende uka. Noe mer sentralt enn Hotell Kamari der vi var i fjor. Det var den siste kvelden på Kalymnos Climbing Festival og vill fest på stranden, stor kontrast til kveldene i etterkant.

Første dagen vår (søndag) i Kalymnos hadde vi tenkt å leie oss scooter, men virkelig ALT var utleid. Skulle bestilt på forhånd… Det endte opp med at vi møtte en annen stuck italiener som het Emanuel, og sammen med ham tuslet vi bort til sektorene Afternoon, Grande Grotta og Panorama. Masse folk her, så måtte ta til takke med å varme opp på en 6c rute… Prøvde etterpå på en 7a+ som nok var litt i overkant hard for meg selv om jeg fikk gått alle flyttene. Trenger noen dager på å bli vant med denne tufaklatringa. Jørgen forsøkte seg på DNA (7a), som er en god intro til bratt klatring på stalaktitter. Ganske uvant det og. Tida gikk, og etter å ha klatret alt for lite denne dagen tok vi det med ro resten av kvelden. Litt på grunn av at mine sko hadde gått hull på allerede på første rute i dag! Måtte skaffe meg noen nye… Møtte resten av gjengen senere for å spise middag ute. Lammelår kan anbefales!

Telendos South Face. Gikk ruta Wild Country (9 taul, 6a+) til venstre for det store hullet.
Fra innsteget på Wild Country.
Julian i andre taulengde (6a).

Mandagen var planen å ta ferga ut til naboøya Telendos for å klatre ruta Wild Country (9 taul, 6a+). En flertaulengdersrute på sørveggen. Fikk båtskyss fra havna i Myrties helt til oppunder innsteget. Vi var dessverre ikke de eneste som hadde planlagt denne ruta. Flere taulag lå foran oss og vi måtte vente på minst tre før vi kunne komme i gang. Klatret i tremannstaulag på et 70m heltau med knute på midten til lederen. Fin rute, men noe skarpt fjell for mine såre fingre. Dette kom seg riktignok utover uka. Det meste av klatringa var sva eller teknisk balanseklatring med små tak. Kult å toppe ut på et platå, 400 meter over havet! Returen gikk på en sti i nordsida forbi et kloster ned mot sektoren Miltiadis. Jeg måtte selvsagt springe oppom høyeste punkt på øya først som tar en halvtime ekstra om man er litt kjapp. Vel tilbake ved fergekaia ble det et velfortjent bad og en deilig milkshake i tillegg!

Cruxtaulengden (6a+).
Alltid ord- og ØYEkontakt?
Toppet ut!
Tilbakeblikk på ruta.
Telendos High Point.
Utmarsj.

Tirsdag fikk vi heller ikke tak i scootere, derfor booket vi en til neste dag. Alternativet ble klatring på de nærmeste sektorene Kalydna, Iannis og Poets. På Kalydna var det persetid. Fikk flashet Theodora (6c+) og redpointet Ixion (7a). Prøvde også på Sevasti (7b+), men dette ble hang-dogging så det holdt. Kule flytt riktig nok! Ble fin klatring, og fornøyd med dagen tross mangel på scooter.

Jørgen onsighter ruta Theodora (6c+).
Julian fikk lei av nakkevondt og kjøpte seg noen snasne briller med prismeglass.
Sondre sender Ixion (7a, norsk 7+/8-).

Onsdag skulle vi egentlig ha hviledag og leie scooter for å teste ut deep water soloing feltet utenfor Vathy. Men de scooterne vi egentlig hadde booket ble ikke levert tilbake av de forrige som hadde leid dem. Dermed var vi fortsatt stuck i Masouri… Ble en del daffing i byen, litt bading før vi ble rastløse. Jeg og Jørgen bestemte oss for å gå den artige ruta Kavafis (6b) på Poets, som er en to taulengders rute opp et fint flak/dieder med laybacking i 30 meter. Nesten som å være tilbake i Lofoten! Deretter prøvde vi på Adolf in the Bay (6c+) på Iannis i solnedgangen før det ble kvelden. Fikk melding av scooterfyren at vi kunne komme og hente scooterne allerede i kveld, yeah!

Standplass i solnedgangen.

Torsdag var det endelig tid for å komme seg ut av Masouri. Sammen med Emanuel kjørte vi det nye feltet Secret Garden på nordsida av øya. Et utmerket felt for klatring, spesielt om sommeren da det er lite sol her. Cirka 25 minutters innmarsj. Gikk greit å gå selv med crocs. Fikk gått noen fine ruter her på 6c og holdt lenge på med Crisis (7a), men klarte å være uheldig i toppen på begge forsøkene. Kalymnos er for bra og for stort til at jeg gidder å drive med prosjekter for lenge. Jørgen og jeg fikk oss en skikkelig støkk da han skulle klatre ruta Frapogalo (6c). På andre klippet brakk hele jævla stalaktitten han holdt i og han deiset med hodet først ned mot bakken. Stalaktitten var stor og traff heldigvis verken meg, ham eller noen andre, og det var bare få centimeter unna at Jørgen traff bakken med hodet og ble hengende opp ned. Kan sikkert takke GriGri for det… Godt det gikk bra! Senere ble det et deilig bad i sjøen like nedenfor cragget og noen få ruter senere var det på tide å reise hjem til hotellet. Hadde egentlig tenkt meg ut på løpetur på fjellet, men gadd ikke da lufta var altfor disig.

Secret Garden. Fin sektor!
Secret Garden.
Badenymfen.

Fredag dro vi til Odyssey for å klatre, men vi skjønte fort at det ville bli altfor folksomt her i dag. Derfor dro jeg og Jørgen opp på det mindre frekventerte nabofeltet Olymbic Wall som byr på overraskende mange fine ruter. Holdt på med rutene Il Movimento Sexi (6a), La Bite ne Fait pas le Moine Extension (7a+) Crack (7a) og Laetyan (6c). Dro deretter hjem til hotellet for så å kjøre videre til Chorio, like oppunder festningen. Brukte lang tid på å finne veien og presterte å kjøre helt til Pothia før jeg skjønte at jeg var kommet for langt. Etter å ha spurt en dame om veien til den høyeste toppen på øya (Prophitis Ilias, 676 moh) mente hun at jeg skulle følge stien opp til festningen. Det endte jo bare med at jeg kom opp på en enslig høyde og måtte deretter klyve meg over muren og ned til en kjerrevei i søkket på andre sida… Vel nede på veien jogget jeg lett en kilometer videre opp til en slags villsvinfarm.

På vei mot Prophitis Ilias.
Bare måtte ta en "fjellfie" på toppen av Prophitis Ilias (676 m). Høyeste på Kalymnos. Tyrkia skimtes i bakgrunnen.

Herfra videre på gulmerket sti langs det laveste søkket og opp til et pass der man må gjennom et gjerde før siste stykket til klosteret på toppen gjenstår. Brukte vel rundt 45 min opp og 30 min ned med lett jogg, inkludert roting på turen opp. Varmt å trene med 25 grader i skyggen, så glad jeg tok med litt vann. Fin utsikt i alle retninger tross en del dis. Kunne se over til Tyrkia i øst som ligger mye nærmere enn det greske fastlandet. Ble en fin treningstur!

Utsikt nordover fra Prophitis Ilias.
Kloster på toppen.
Utsikt østover.

Siden dette var siste kvelden unnet vi oss en tur ”på byen”. Men det viste seg at alt uteliv sluttet etter kl. 23.00, da hadde alle klatrerne gått og lagt seg… Så det ble stort sett oss og noen få andre som satt nede på stranden og skrønet til langt på natt.

Strandliv hører med på sydenferie.

Siste dagen vår på Kalymnos ble det ingen klatring på grunn av en naturlig bakrus etter kvelden før… Ble i stedet kun bading og slakkline på stranda før vi omsider måtte ta taxien tilbake til Pothia der vi ventet på fergen over til Mastichari. Fergeturen tilbake til Kos ble nesten helt lik som i fjor, fint, men vemodig å reise hjem fra dette paradiset. Som forventet var kontrasten stor da vi senere på kvelden landet på Rygge, møtt med horisontalt og kjølig pissregn i høstmørket. Savnet tilbake var stort, og vi kommer definitivt tilbake!

Solnedgang på Iannis. Takk for en flott tur til Kalymnos i år også!

Takk for en fantastisk høstferie i Kalymnos! :-)