Kvanngrønavene og Blåfjellet (12.10.2014)  4

Ascents Blåfjellet (1,101m) 12.10.2014
Kvanngrønavene (1,103m) 12.10.2014

Kvanngrønavene og Blåfjellet

Denne søndagen var det meldt ok vær, så jeg tok turen til Lavik i Eksingedalen. Her kjørte jeg opp en skogsvei 200 meter etter gården og parkerte i et kryss rundt 4-500 meter lenger oppe. Her sto det allerede to biler (antagelig jegere), men jeg fikk plassert bilen jeg også. Fulgte skogsveien til den stoppet og forsatte deretter "off trail" rett mot toppen. Etter å noenlunde fulgt et vått tråkk gjennom bjørkeskogen kom jeg opp over tregrensen på rundt 650 moh ved Middagshaugen, hvor det deretter var lettgått terreng opp til toppen.

Parkering mulig i et kryss. Jeg fulgte skogsveien opp til venstre.
Utsikt ned mot Lavik i Eksingedalen
Toppen av Kvanngrønavene, 1104 moh

Veien videre mot Blåfjellet krever litt navigering i kupert terreng, men ha som mål å komme bort til Bruskardet så er det ikke noe problem. I skaret valgte jeg å gå rundt på SV-siden av pkt 1040 på, men dette var noe kronglete, så det anbefales å gå rett over. Deretter er det bratt opp til Blåfjellets kam, før det er noe lettere bort til toppen.

Stor varde på toppen av Blåfjellet, 1101 moh. Noe begrenset utsikt på grunn av skydekket.

Ruten ned i Blåfjellets NV side går stort sett på sva og det er en fordelt med tørt vær. Videre ned i Bruskardalen er det et svakt dyretråkk som ender opp i et saltsteinstativ. Herfra går det svak sti på venstre side av elven, deretter på høyre forbi den første fossen, for så å krysse over på venstre side igjen på ca 820 moh. Her er det lurt å følge stien, for terrenget er bratt og noe tett vegetasjon, spesielt på andre siden av elven. Nede på 620 moh krysser stien nok en gang elven og går inn i eldre bjørkeskog. Her er det vanskelig å følge stien, men den går tilbake til skogsveien jeg kom opp, så sikt i den retningen. På 520 moh krysser stien elven for fjerde gang og går opp til skogsveien.

Idyllisk i Bruskardalen. Stien går ned på høyre side av elven i enden av bildet.
Her starter stien opp til Bruskardalen. Ikke skiltet og svært vanskelig å se.

En fin tur på 10,5 km og nesten 1000 hm. Litt dårlig utsikt fra toppene, men heldigvis ikke mer enn bittelitt regn. Turen gikk så pass raskt at jeg fant tid til en rask tur opp på Kulten før jeg vendte nesen hjemover.