Tunhovdåsen (06.10.2014)  3

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Veikryss Fv 120 og Fv 214 (818m)
Endpoint Samme (818m)
Ascents Tunhovdåsen (1,083m) 06.10.2014

Tunhovdåsen

Etter å ha besteget Åshovda tidligere på dagen, var det fortsatt tid til en liten tur til før familien skulle hentes på Langedrag. Tunhovdåsen var derfor målet og jeg parkerte i en busslomme i veikrysset mellom Fv 120 og Fv214. Skogsvei og sti tegnet av på kartet i dette området stemmer ikke med virkeligheten. Beste vei opp er derfor å gå rett over bilveien fra busslommen og opp en skogsvei. Etter kort tid stopper denne i en annen skogsvei (som ikke er merket på kartet). Her må man se etter merking på trærne som viser hvor stien går. Litt vanskelig å se merkingen i starten, men mister man stien så er det bare å gå oppover (i retning av toppen) i lettgått terreng og man vil finne den igjen. Over ca 980 meter er det lett å følge stien resten av veien. Vær obs på at den ikke går helt til topps, men passerer like på nordsiden, så her må man gå "off trail" de siste 40 hm til topps.

Været var overskyet, lett regn og ingen utsikt fra toppen. Brukte en halv time opp og 25 min ned igjen i relativt raskt tempo.

Stistart. Dette korte strekket med skogsvei er det eneste som stemmer med kartet i starten.
Toppen av Tunhovdåsen, 1083 moh. Regner med at det er fin utsikt.
Etter å ha krysset en ikke merket skogsvei, se etter disse merkene. Det er langt mellom dem, så de kan være vanskelig å få øye på.
Gps spor på returen er det beste, da jeg vaset litt rundt i starten på jakt etter en ikke eksisterende sti.