Påsketur på Blefjell med mere (25.03.2005)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Bledalsrinden (1,306m) 25.03.2005
Bletoppen (1,342m) 25.03.2005
Borgsjåbrotet (1,484m) 25.03.2005
Flesebekkble (1,272m) 25.03.2005
Storegrønut (1,296m) 25.03.2005
Storegrønut Sørøst (1,289m) 25.03.2005

Bledalsrinden i Notodden
Toppen ble besteget på ski i påsken 2005. Grei adkomst fra P-plassen på Nordstul. opp Langedalen mot Sigridbu, og derfra i retning Eriksbu et kort stykke og opp til høyre. Toppen ligger nær Bletoppen som er høyere, men Bletoppen ligger i Tinn kommune som har høyere fjell.

Flesebekkble i Flesberg
Enkleste adkomst er fra Nordstul, via Vasshølet og oppover dalen mot Bletoppen. Der løypa dreide mot venstre gikk jeg rett frem inn en trang dal, og deretter på en enda trangere dal mot høyre opp til et stort vann. I motsatt ende av vannet ligger toppen. Vest for toppen ligger høyere fjell, men disse ligger i Tinn kommune. Toppen er en grei avstikker på ruta Sigridbu-Eriksbu, som jeg har gått flere ganger, men det var før jeg begynte å samle på kommunetopper....

Storegrønut i Rollag
Toppen er greit tilgjengelig med en stor varde rett nord for det høyeste punktet på sommerveien Tinn Austbugd-Veggli. Det er en stor varde på toppen, men Storegrønut har flere topper. Trig. punktet som ligger i Rollag har høyde 1289 meter, mens nord for denne ligger 2 punkter på 1290 og 1296 meter, som ligger i feil kommune. Men storvarden ligger i Rollag. Det vil si at Rollag kommunes høyeste punkt er 1289 meter. Forøvrig en grei avstikker på ruten Daggrø-Lufsjå.

Borgsjåbrotet i Nore og Uvdal
Denne lite kjente toppen er faktisk høyest innenfor et ganske stort område. Den er lett tilgjengelig fra veien mellom Uvdal og Tessungdalen, og ligger også tett inntil hovedruten mellom Lufsjå og Imingfjell.
Nær toppen er det ganske flatt, mens lenger ned i lia er det brattere, noe som gjær at herfra ser man stort sett bare fjellterreng, og ikke alt det ekle menneskeskapte nedover i dalene. En flott skitopp ! Slak og pen nedkjøring fra toppen, nydelig på det skarpe føret som var.