Snøkav og eventyrblikk (17.10.2014)  5

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Grønvassnosi (1,598m) 17.10.2014
Flott avrunding på turen i bakkene ned mot bilen.

Etter formiddagens tur til Bøttejuv med mere, var det litt for tidlig å reise hjem igjen etter den lange turen, så jeg satte kursen mot Fardalen. Klokka var allerede begynt å li godt ut på dagen, så jeg skjønte det kunne bli knapt med tanke på mørket, men la nå i vei ved Murane litt før halv fire med kurs mot Grønvassnosi.
Holdt høyre side av elvi innover og fant med et nødskrik et sted å steingå trygt. Hadde lagt igjen sekken, men gikk med vårt nyinnkjøpte Canon EOS6d med i hånda og etter å ha ødelagt så mange kameraer de siste årene, fikk jeg et stygt bilde på netthinna av Morten som skled på en stein og landet flatt i elvi med kameraet. Det gikk heldigvis bra.

Nede ved Kroken mot Kyrvassnosi.

Videre tungt opp brattene til Langedalsfjelli. Litt overrasket over snømengdene her, for på 1300 tidligere på dagen hadde det ikke vært noen ting, mens her fra 1400 moh lå det rikelig. Stilig med joggesko og åpne ankler. Flere kilometer innover ryggen var det også i dette terrenget.
Her var det bare å trekke pusten å gyve på. Av og til vendte jeg meg om og tittet bort mot Hurrungane hvor en helt åpen kamp mellom skyer og finvær pågikk. Lenger mot vest var det mere blå himmel og jeg håpet at etter hvert som sola skled lenger ned ville kvelden bli triveligere.

Langt og langt på snø.

Litt opp og ned og småkupert gikk det greit innover ryggen. Snøen bar stort set brukbart og det var få hull å finne. Men fra vel 1500 moh ble snøen dypere og løsere og seriøst tung å gå i. Godt var det derfor omsider å komme frem. De siste 500 meterne gikk ikke akkurat fort.

Et par minutters pause på toppen med blikket mest rettet mot Austabottindane som nå for alvor begynte å få overtaket på skyene.

Austabottindane begynner å komme på offensiven ovenfor skyene.

Returen bestod av vekselvis snøjogging, gåing og korte fotostopp. Tok sikkert 100+ bilder på tilbakeveien. Skrekkelig mange nesten like, men etter hvert som skyene måtte gi tapt og kveldslyset ble varmere, var det umulig å ikke stille inn kameraet og brenne av noen eksponeringer. Fine småpauser for beina var det også, som begynte å få bra mye meleksyre av snøjoggingen.

Fin kveldsslitetur med overraskende flotte lys, syn og stemninger.

Mine "venner". Austabottindane.
En studie til.
Falkanosi.

Flere bilder

Start date 17.10.2014 15:24
End date 17.10.2014 18:03

Mange

Written by Olepetter 24.10.2014 09:47

flotte bilder her, gitt. Lykke til med nytt kamera! Måtte det leve lenge...

Sv: Mange

Written by mortenh 25.10.2014 07:23

Må satse på det ja. Det er slutt på den tiden man kunne ha et "yrkesmessig" forbruk av kameraer. Nå er jeg tilbake som vanlig hobbyfotograf og eks-bokmann, og da bør det jammen holde en stund. Har til og med gravd frem den gamle fotobagen for beskyttelsens skyld.