På vei til kunde i Flekkefjord (31.10.2005)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Ansmyrheia (261m) 31.10.2005
Dobbedalsheia (360m) 31.10.2005
Høgsteinsheia (270m) 31.10.2005
Øst for Høgsteinsheia (268m) 31.10.2005

Ansmyrheia i Tvedestrand
Tok en tur innom denne haugen på vei videre nedover til sørlandet. Jeg gikk opp fra en skogsbilvei øst for toppen. Startpunktet var ved en hytte som ikke står på kartet. Derfra fulgte jeg et gammelt traktorspor/sti mot toppen. Ingen sti siste stykket. Jeg bygget en bitteliten varde ved trig.punktet som ligger rett ved en nedfallende bu.

Høgsteinsheia i Arendal
På vei nedover E18 svingte jeg av rv 404 ved Grimstad og innover i landet. Jeg navigerte meg til en plass som heter Hørte og kjørte innover sn skogsvei så langt det gikk ved Hemingtveitvann. Herfra gikk jeg innover langs et traktorspor vest for toppen. Der dale smalnet av er det et lite skar i retning toppen. Jeg gikk over dette skaret og ned til Gangvasstjern. Fra sydenden av vannet bratt opp til toppen. Trolsk stemning i skogen

Dobbedalsheia i Grimstad
Utgangspunktet for turen var Børkedal, derfra kjørte jeg videre innover dalen et lite stykke, der det går et traktorspor skrått inn til venstre. Dobbedalshei sees da rett imot. Jeg fulgte traktorveien oppover til den krysset en kraftlinje, og tok meg så opp mot toppen. Med en dårlig arm etter ett forholdsvis nytt håndleddsbrudd gikk jeg denne lange omveien for å unngå klyving, men en dag med mere tørt vær og friske armer, lar det seg sikkert gjøre å klyve rett opp. Med denne toppen er alle sørlandbyene besteget.