Litjskarven (16.10.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point VEKTA PARKERING (555m)
Ascents Litjskarven (1,098m) 16.10.2014
Visits of other PBEs Prestøyhytta (620m) 16.10.2014

Ny tur fra Selbu i et nydelig høstvær. Kjørte inn Børdalsveien (Kr 70,-) mot Skarvan/Roltdalen.
Denne veien tar av til venstre like før bensinstasjonen i Selbu. Kjørte 11 km og parkerte på en stor parkeringsplass med navn Vekta. Det var fem minusgrader ved starten. Fulgte stien mot Prestøyhytta. Dette er en meget lettgått strekning da det er lagt ut bord og planker nesten helt til Prestøyhytta. Stien går i myrkanten av Stråsjøen. Like ved Svartåsen deler stien seg. Den til venstre har en trimkasse fra Selbu il. Jeg valgte stien til høyre, men det er kanskje en vintersti da den er merket med brøytstikker. Stien til venstre går litt opp i skogen. Stiene møtes igjen senere.
Gikk opp til turistforeningshytta Prestøyhytta. Denne hytta har hovedhytte og et anneks som er tillatt for hunder. Og et veldig spesielt utedo. Jeg fikk ikke tid til å gå inn i hytta. Denne hytta ligger på ruta for Expedition Norge på tvers langs 63 gr. nord. http://ut.no/tur/2.4918/
Jeg fulgte stien mot Schulshytta et lite stykke og tok kursen rett mot Litjskarven. Det var frosset et lite islag på tjønnene. Mosen var også delvis frosset og krevde litt forsiktig gange.
Litjskarven ver målet i dag, da jeg har vært på Storskarven to ganger tidligere. Varde på toppen og god utsikt mot Storskarven og Storkvennfjellvatnet. Jeg fulgte nesten samme rute tilbake.

Skilting mot Prestøyhytta
Motorvei ved Stråsjøen
Prestøyhytta til Turistforeningen
Prestøyhytta
Vakker utedo ved Prestøyhytta
Fulgte stien mot Schulzhytta et lite stykke
Prestøyhytta i det fjerne
Lita tjønn før oppstigningen til Litjskarven
Reinsdyra er fremdeles på plass ved Skarvan