Høstdag i Midsund. (15.10.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Litt her og der.
Ascents Blåhammaren (508m) 15.10.2014
Litle Dryna (107m) 15.10.2014
Drynjahatten (200m) 15.10.2014
Hestøyra (503m) 15.10.2014
Rossfjellet (118m) 15.10.2014

Værmeldinga var god, så jeg tok en tur utover til Midsund for å besøke noen småtopper der.

- Hestøyra og Blåhammaren.

Høstfarger i lia opp fra Sør-Heggdal.

Parkerte i Sør-Heggdal og fulgte traktorvei/sti i retning Midsundvatnet. Over skogrensa tok jeg av og skrådde østover igjen mot toppen av Hestøyra. Tunggått myr- og lyngterreng. Tåkeskyer dekte toppen og ryggen videre mot Blåhammaren. Sur vind i tåka. I det jeg nådde Blåhammaren letta det litt, slik at jeg fikk bekrefta at målet var nådd. Spanderte en to-steiners varde på den fra før vardeløse toppen.
Deretter skrådde jeg i sørlig retning ned igjen på vegen fra Midsundvatnet, som jeg fulgte tilbake til bilen. 2t40 min.

- Dryna

Havørn ved Drynjahatten.

Kjørte ut til skaret mellom Drynjahatten og Litle Dryna. Gikk herifra, som flere andre PB'ere har gjort før, rett opp lia i retning Drynjahatten. Fant en brukbar sti i starten, men den forsvant etterhvert i stort lyng og einerkratt. Lengre opp fant jeg allikevel et par småhamre og klyve.
20 minutter til toppen, fin utsikt. Fra toppen fulgte jeg tydelig sti ned langs nordryggen til turbokkasse ved gjerde. Herifra dreier stien rett øst og langs rygg ned til veien sør for husa ved Vardneset. Stien kan anbefales som bekvem adkomst til toppen.
Fulgte så veien et lite stykke før jeg fortsatte rett opp "Nordveggen" på Litle Dryna. Noe lyngvassing, men også fin klyving på hamre og småegger. I bratteste partiet prøvde jeg først ut en variant som blei i drøyeste laget, før jeg fant en vei opp like innafor komfortsonen.
Kort "rulling" i lyng og kratt ned sørvestryggen til bilen. 1t10 min.

- Rossfjellet

Passa akkurat med en travers av Rossfjellet for å utligne ventetida til neste ferjeavgang over Julsundet. Parkerte ved avkjørsel noen hundre meter vest for toppen. Fulgte dyretråkk over myr bort til sørryggen og opp denne, over sørtoppen og til topps på høyeste punkt. Retur mot nord, seinere vest, tilbake til veien. Sti-/dyretråkk her også. 22 minutter.

Rulla rett inn på ferja på Solholmen.

Fra Drynjahatten mot Nordøyane.