Brennåsen - Asker (14.10.2014)  1

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Trollkleiva (261m)
Endpoint Trollkleiva (261m)
Ascents Brennåsen (360m) 14.10.2014

Virker som «alle» som har gått på Brennåsen (360) har gått fra en av gårdsveiene fra nord, hvor det tydeligvis ikke er like lovlig å kjøre alle steder. Jeg ville prøve en annen vei, i håp om at trusler om nakkeskudd eller anmeldelse og lignende ved overtredelse ikke skulle stå med store bokstaver langs veien. Derfor ville jeg prøve fra øst, fra Øvre Hallenskog ved Heggedal.

Kjørte oppover veien Hallenåsen, og tok av opp Trollkleiva så langt den gikk. Mye byggevirksomhet oppover her nå for tiden. Ikke mange parkeringsplasser langs veien, og stort sett bare innkjørsler til eiendommene. Lite populært å parkere der… Litt nedenfor veiens ende fant jeg en veiskulder som var bred nok til at større kjøretøy lett kunne komme forbi min bil.

Til høyre for tomta som ligger i enden av Trollkleiva, går det inn en sti. Etter drøyt 200 meter kom jeg inn på en større sti som var både blå- og rødmerket. Denne fulgte jeg til jeg var få meter fra toppen av Brennåsen (360). Stien gikk egentlig forbi toppen, så jeg måtte ta av å gå de siste 50 meterne i skogen til GPS’en viste at jeg var på høyeste punkt. Over toppen gikk det forresten en annen sti, så det er mange stimuligheter oppi der.

14.10.2014 - Toppen av Brennåsen (360). Ikke den største toppvarden jeg har sett dette...

På toppen var det en svært så beskjeden varde. Men så er dette en stusselig topp også, med null utsikt. Jeg tok et bilde, og noterte at jeg hadde brukt 19 minutter til toppen. Og det var i gåtempo, med innlagt tissepause. Returen tok jeg omtrent samme vei, men jeg prøvde meg på stien som går over toppen de første meterne. Den gikk ganske fort en annen retning enn hvor jeg skulle, så jeg fant igjen den gode rød- og blåmerkede stien jeg hadde fulgt opp. En liten byge med yr kom det også, og hele turen hadde det vært helt overskyet. Det var en del gråere enn hva værvarslet hadde antydet denne ettermiddagen. En skikkelig høstdag – bløtt i bakken, fuktig i lufta og kjølig.

14.10.2014 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta jeg gikk. Gult kryss markerer hvor jeg parkerte bilen. (Kartkilde: www.norgeskart.no)