Svarttjernshøgda, Kollern, Pershusfjellet m.fl. i Nordmarka (13.10.2014)

Written by Dag1 GSM

Visits of other PBEs Kleivstua (380m) 13.10.2014
Kongens utsikt (455m) 13.10.2014
Tverrsjøstallen (516m) 13.10.2014

Jeg hadde fri fra jobben denne mandagen, og da er det ut på tur igjen. Hadde planlagt å kjøre til Tverrsjøstallen i Nordmarka, for å ta følgende topper: Svarttjernshøgda, Kollern, Pershusfjellet og Langvassbrenna. Deretter var planen å kjøre til Kleivstua ved Sundvollen for å bestige Abborås og til slutt Kongens utsikt.

Jeg ble litt bekymret på vei til Tverrsjøstallen, da tåka lå tett hele veien fra Nittedal til Jevnaker. På vei oppover bomveien til Tverrsjøstallen ble det imidlertid lettere, og etter å ha passert ca. 400 m.o.h. var det blå himmel og sol. Parkerte på p-plassen på Tverrsjøstallen og fulgte den godt blåmerkede stien til Svarttjernshøgda, og deretter trappene opp i utkikkstårnet. God utsikt i alle retninger, og jeg så at tåka fortsatt lå i lavlandet. Etterhvert gikk turen tilbake samme vei.

Utsikt fra tårnet på Svarttjernshøgda, i retning mot vest.

Utgangspunktet for Kollern var en p-plass ved bommen i Kalvedalen. Derfra gikk det en blåmerket sti til toppen. Stien gikk over hogstfelt og myrer, og den førte direkte til toppen av Kollern. Også her var det storslagen utsikt i alle himmelretninger. Det var helt vindstille på toppen, og selv om det bare var 4-5 grader i lufta så varmet sola overraskende godt. Etter en liten matpause småløp jeg samme vei tilbake til utgangspunktet.

Utsikt fra Kollern mot vest.

Jeg fant en plass å sette fra meg bilen på høydedraget før Finntjern på min jakt etter dagens tredje topp: Pershusfjellet. Forserte en bratt skråning opp mot toppen, og kom inn på stien som går langs ryggen av Pershusfjellet. Jeg fulgte stien nordover til jeg fant toppen av Pershusfjellet. Etter en liten fotoseanse fulgte jeg samme vei tilbake.

Utsikt fra Pershusfjellet mot bl.a. Skarvvatnet.

Dagens fjerde topp; Langvassbrenna var den antatt våteste, siden trasèen jeg hadde sett meg ut fulgte skiløypa, i hovedsak over myrlendt terreng. Jeg kjørte tilbake mot Tverrsjøstallen, og fant en p-plass øst for Fagervatnet, der løypa tok av fra veien. Det ble som antatt svært vått og litt småkaldt på beina, men siden jeg hadde en plan var det bare å kjøre på. Fant ganske greit toppen, og etter noen bilder bar det de samme våte myrene tilbake til bilen.

Utsikt fra Langvassbrenna mot vest.

Etter å ha tatt de fire planlagte toppene i Tverrsjøstallen-området, var neste stopp Kleivstua. Tenkte her å ta Abborås først for å avslutte med Kongens utsikt. Kleivstua lå i tåka, men jeg hadde et håp om at det skulle lette litt slik at jeg fikk sett litt når jeg kom litt opp i høyden. Jeg får skylde på tåka og et litt dårlig kart, men her surret jeg fælt... Presterte å løpe på stien som gikk i retning Sørsetra, og det førte til en aldri så liten omvei. Innså det for så vidt tidlig, men jeg slet for å hente meg inn igjen... Var innom en kjentmannspost på Geitstigen før jeg endelig fikk peilet meg inn mot Abborås. Utsikten på toppen var ganske begrenset, så etter å ha konstatert at det var Abborås fulgte jeg den blåmerkede stien i retning Kleivstua, og jeg fant etter hvert merkingen til Kongens utsikt. Utsiktspunktet lå over tåkehavet, og det stakk opp noen topper og åser enkelte steder, og jeg mente å gjenkjenne Gyrihaugen i nord. Over tåka var det blå himmel og sol, så det var ganske spesielt. Etter en liten pust i bakken og noen bilder småløp jeg tilbake til Kleivstua.

Takk for en strålende høstdag i marka!

Fra Kongens utsikt. Gyrihaugen til høyre.

Fin høstdag i marka!

Written by Nils 14.10.2014 07:07

Nydelig dag i marka det der! :-)

Vedrørende Pershusfjellet, ser jeg at du parkerte litt før Finntjern. Kan man kjøre så langt ned med bil? Ser det er tegnet inn en bom på veien rett vest for toppen av Pershusfjellet. En kamerat og jeg har tenkt å ta med barna over Pershusfjellet og gå videre til ei hytte ved Katnosa, men hvis man kan kjøre så langt ned som du gjorde, blir jo turen langt kortere for oss.

Flott at du skriver hvor du har parkert på turene dine, da jeg også har planlagt mange av disse toppene. Det store spørsmålet er jo ofte hvor langt man kan kjøre på disse skogsbilveiene og hvor man kan parkere.

Sv: Fin høstdag i marka!

Written by Dag1 14.10.2014 07:44

Hei!

Ja, det var en strålende dag, og da er det jo alltid fint å være på tur :)

I turbeskrivelsene er det få som skriver hvor de parkerer, og det kan ofte være litt utfordrende når man ikke er kjent i området.

Jeg hadde med meg sykkel på denne turen, og regnet med at jeg måtte sykle fra bommen og opp til det høyeste punktet på veien mot Finntjern. Bommen sto åpen, muligens p.g.a. elgjakta? Tok derfor sjansen på å kjøre, men jeg vil anta at denne bommen normalt er låst. Hvis dere velger å gå fra bommen er det nok greit å følge bilveien, for det var en del stigning på denne strekningen. Fra der jeg parkerte fulgte jeg en halvdårlig sti rett opp på åsen.