Dinara i stekende sol (23.07.2013)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Glavas (700m)
Endpoint Glavas (700m)
Ascents Dinara (1,831m) 23.07.2012

Start fra GLAVAS, Etter å ha tatt av fra hovedveien i retning Glavas og tilslutt snirklet oss gjennom en knøttliten landsby, på Bosnisk side av grensen fant vi en liten parkeringsplass med en brakke/hytte, tilegnet turgåere.. Vi parkering under stort flott tre, og bega oss opp i høyden. Selv om vi startet tidlig på morgenen ble varmen fort plagsom. VI drakk tett og kom oss opp i høyden etter hvert. Her ble det plutselig et stiskille, og vi valgte rett frem, (ikke til venstre). Det var antageligvis ikke så smart. Ruten var godt merket, men da vi nådde en ubetjent "tutristhytte"/nødbu/nedlagt seter(?), ble merkingen plutselig borte. Vi fant den imidlertid igjen etter en stund, men da veldig utydelig. Det kunne se ut som om noen hadde gått før oss, for ikke så lenge siden, så vi tok sjansen på å følge de nesten bortslitte merkene. Vi hadde jo tross alt GPS og toppunkt koordinatet :0))
Etter mange timer i solen begynte det å røyne på kreftene. Vel oppe på toppen oppdager jeg at det går en merking, som antageligvis leder ned til stiskille, der vi valgte å gå rett frem. Dette er dog noe uvisst, så vi velger samme vei tilbake.
Terrenget er stort sett lettgått, og finnes ikke bratt. Mot slutten av stigningen mot toppen er det imidlertid mye buskas/tørrkvist som gjør det noe vanskelig å gå.
Kjempetur, men sikkert bedre en tid på året som ikke holder 32-38 i skyggen! Puuuh!!

Stien til venstre

Written by Snilen 13.10.2014 19:23

Kan bekrefte at stien til venstre er normalveien til topps. Turen innom setra er en anelse lengre, noen stor forskjell er det ikke.