Drømmevær i nord (11.10.2014)  6

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Start point Bringsli (63m)
Ascents Kvalhornet (962m) 11.10.2014

Drømmetur i nord

Endelig skulle Berit, Gyda og jeg komme oss nordover for å besøke sistekvinne i den utrolig fine firerbanden vi var da vi alle bodde og jobba på Beitostølen; Yvette. Vi møttes på Gardermoen etter arbeidstid på fredagen og hadde en fin flytur nordover - med skravlinga godt igang! Det gikk kjapt gjennom Bodø Lufthavn, så Yvette og Mari, en kollega av henne som akkurat hadde avslutta turnustjenesten på BHSS og i Ringebu, var ikke helt klare. Det ble et kjølig møte med Bodø, men samtidig godt å få litt frisk luft. Plutselig dukka de opp i en liten blå bil, og vi stabla oss inn mellom sommerdekk, masse god mat og drikke og egen bagasje. Kursen ble satt mot Valnesfjord, og en liten time senere rulla vi inn på gårdplassen i huset som Yvette leier sammen med Henrik. Kvelden gikk med til god mat, maaaasse godteri og skravling til kl. 2 på natta - herlig å være samla igjen!!!

Morgenstund i Valnesfjord
Her bor: Henrik og Yvette :)

Lørdag våkna vi til et helt fantastisk høstvær! Minusgrader gav rimfrost og en frisk start på dagen, og det var ikke en sky å spore på himmelen. Småbarnsmødrene fikk anledning til å sove ut litt, så klokka ble litt over 12 før vi kom oss avgårde. Men hva gjør vel det, når selskapet er så hyggelig og dagen enda er lang!? Yvette hadde selvsagt valgt ut Kvalhornet for oss, som regnes som Valnesfjordens svar på Bitihorn. Vi parkerte ved utgangspunktet for turen på/ved Bringsli og satte i vei oppover lia. Jevn og fin stigning på god og tydelig sti, med flere innlagte skravle- og bildepauser underveis, gjorde sitt til at turen ble en skikkelig kosetur. Tidvis var stien noe utydelig, og det var lite varding når vi etter hvert kom opp på høyfjellet, men med toppen i syne, var det lett å finne en egnet vei oppover. Utsikten mot fjorden og Børvasstindan var kjempeflott, men lite visste vi om hva som venta oss da vi bikka kanten på toppen: For en utsikt, for noen topper, og for et vær!!!

1-2-1-2... Taktfast vandring mot toppen.
Blide jenter på toppen av Kvalhornet.

Ingen vind, så nista (og sjokoladeglasset) ble inntatt i solsteiken på toppen, hvor vi også fikk selskap av Thomas, en dansk kollega av Yvette som har jobba som fysioterapeut på Grønland. På returen fulgte vi en litt annen vei ned, uten at denne heller var særlig godt merka eller tydelig. Sola ble lavere og lavere, og lyset var magisk, og låra fikk også kjent litt på stigninga (eller helninga?). Vel nede etter ca 5 timer tur-retur, hvor thaigryte og smuldrepai etter hvert stod på menyen - for en reunion!

Start date 11.10.2014 12:35
End date 11.10.2014 17:44

Flott artikkel!

Written by Fjellsamleren 13.10.2014 23:00

Høres ut som en skambra tur. Jeg skjønner godt hva du legger i ordene når du forteller om utsikten. Det er helt vilt. Du valgte rett tidspunkt å ta turen på. Nå når det er kaldt og klart i luften, ser man adskillig mye lenger enn man gjør om sommeren. Jeg merker stor forskjell her nå.

Ellers har jeg enda ikke utforsket områdene rundt Fauske og Sørfold. Bare skuet inn mot tinderekkene der inne. Håper vi kan få til en tur om du skal tilbake til Bodø en annen gang :)

Sv: Flott artikkel!

Written by heidim 14.10.2014 20:27

Det VAR en skambra tur! Så ganske bra ut deres tur til Lurfjelltinden her for litt siden og. Den lå og lokka i det fjerne, sammen med haugevis med andre flotte topper, og jeg kommer veldig gjerne tilbake til Bodø-området for å gå mer på tur. Så vi fjelles helt klart, Endre! :)