Fin turdag i Romsdalen (11.10.2014)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Trøa (75m)
Endpoint Trøa (75m)
Ascents Kalskråtinden (1,801m) 11.10.2014
Mongejura (1,317m) 11.10.2014

Parkerte i enden av busslommen ved Remmemgårdene og fulgte hovedveien et lite stykke vestover til merket sti. Fra her gikk stien bratt oppover så vi vant fort høydemeter etter den artige rødmerket stien. Ved en stor stein krysser stien ei lita ur, før et nytt bratt parti leder opp til topprampen. Like før rampen krysser stien et bratt parti, med en liten foss. Her er det godt sikret med kjetting. Litt oppover igjen etter denne før en følger rampen slakt ut til høyre. I enden av rampen er det et kort bratt parti, før en runder ryggen og etter dette er det vardet fram til Mongevatnet.
Fint å sitte ved hytten her og nyte nisten. Fortsatte etter stien ved Mongevatnet før vi tok av og begynte på en ny runde med høydemeter opp til Karlskråtinden. Kjempefin topp med en flott utsikt til Vengetindmassivet og Kvanndalstinden. Returnerte samme trasse ned til skaret på 1064 før vi tok fatt på siste oppstigningen til Mongejura, ingen varde her men bare en ensom seigmann som sto å skuet oppover Romsdalen måtte bare gi han litt selskap av en sur frosk og ett palmetre. Returnerte rett ned mot Mongevatnet og fulgte stien ned til bilen.