Tur i snøen på Kvitingskjølen (11.10.2014)  5

Store Kvitingskjølen (2,064m) 11.10.2014
Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 11.10.2014
Midtre Kvitingskjølen (1,971m) 11.10.2014
De siste meterne til Store Kvitingskjølen. (Foto: Hannes).

Vi stod opp kjempetidlig og kjørte i mørten nesten til Lom og opp en svingete fjellvei. Leah, mamma'n og pappa'n og Novahunden skulle også være med. Det er litt mer gøy når det er flere på tur synes jeg.
Pappa synes det var litt for mye skyer da vi kom frem og klaget på de der Yrfolkene (vet ikke helt hvem de er, men det er noe med været).
I starten var det veldig glatt på steinene og da vi skulle over en liten elv gikk det nesten galt. Jeg tror det nesten er de glatteste steinene jeg har gått på.
Videre gikk jeg og Leah og skravlet. Jeg husker ikke helt om hva, men til slutt kom sola og da hadde vi en liten pause. Vi prøvekjørte rompebrettene som vi hadde med på gresset og sjekket at de virket som de skulle.

Vi prøverkjører rompebrettene.

Lenger oppe ble det mer snø. Det var fint og gøy, men også litt slitsomt, og så kom det enda flere skyer, og toppen kom jo nesten aldri nærmere.

Men til slutt, omsider, endelig, kom vi til en topp. Her var det litt sol og gøy å leke, men pappa begynte nesten med en gang å mase om at vi måtte fortsette til neste topp som var mye større og finere.

På den første toppen.

På den neste toppen var det den største varden jeg noengang har sett. Vi klatret (med litt hjelp) oppå, og mamma og pappa stekte pølser, men det gikk visst bare litt bra, fordi det var iskaldt og vind her oppe. Litt som skikkelig vinter. Jeg blei litt kald på føttene. Men heldigvis var det litt sol her også, og da var det veldig fint.

På den andre toppen.

Etter pølser, godteri og litt drikkegodt, gikk vi videre. Nå kunne vi for første gang prøve rompebrettene (pappa og Line fant på stadig nye navn på de, men jeg syntes ikke de var noe bra). Selv om det ikke var bratt, var det kult og på vei opp til den siste toppen tok vi en pause og akte noen ganger i en skikkelig akebakke. Der gikk det så snøen sprutet.

Aking er gøy. Her er det Line i farta.

På den siste toppen kom vi inn i en tåkesky og så ingenting, men på vei ned igjen blei det veldig fint. Vi akte masse på bretten. Leah slo seg litt da hun kjørte på en stein, men vi kjørte og kjørte alle steder det gikk, nesten helt ned til gresset igjen. Sola kom og det var veldig fint på vei ned.
Helt på slutten fikk jeg vondt under føttene og det var deilig å komme frem til bilen. En ordentlig fin og morsom tur. Nå gleder jeg meg enda mer til vinteren. Snø er fint.

På den siste toppen.
På vei nedatte.
Krabbing funker det også.
Jeg liker meg godt i fjellet jeg. Med snø og sol i alle fall!

Mange flere bilder

Start date 11.10.2014 08:43
End date 11.10.2014 17:58

Kjempeflott

Written by JonnyA 12.10.2014 21:15

artikkel og herlege bilder!!!