Værvindu-uflaks på Galdebergtinden (11.10.2014)

Written by Naboen (Lars Christensen) GSM

Ascents Galdebergtinden (2,075m) 11.10.2014
Visits of other PBEs Høystakka sommerbro (1,260m) 11.10.2014

Kidsa ville finne på andre ting idag, så da benyttet far seg av anledningen til å få sesongens første topptur med snø under beina. Whiteout fra 1800 moh og opp til toppen.. Da jeg etter hvert kom meg ned til Høystakka, sprakk skydekket opp. Gikk fra relativt godt skyet vær til blå himmel på en halvtime.. Kan ikke treffe hver gang, men denne var lei ja..! Snøføre fra ca 1400 moh, mye fra 1800 moh. Trugene var gode å ha.. Trodde sommerbroen over høystakka var tatt ned, derfor gikk jeg bortom det som skulle være den "private broen" rett ovenfor utoset ved Bygdin. Der var det ingen bro.. Gadd ikke vade og hadde tenkt å snu.. Stakk oppom DNT broen for å sjekke om det gikk an å fire seg over i vaierne, slapp dette da den ikke var "tatt ned"..:) Så ingen andre på tur i området i dag.

Mot Bygdin og Eidsbugarden, fra litt oppe i flanken mot Galdebergtinden.
Relativt lite utsikt på toppen..:)
På vei ned begynner skylaget å sprekke opp litt. Mot Dryllin.
Galdebergtinden hvit og fin til venstre. Sett i ettertid skulle jeg nok tatt en god times pause på toppen.. FØKK...:)