Ringkollen, Gyrihaugen og Oppkuven i Nordmarka (11.10.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Gyrihaugen (682m) 11.10.2014
Oppkuven (704m) 11.10.2014
Ringkollen (702m) 11.10.2014

Etter flere dager med regn så lørdagen ut til å bli en fin turdag. Vi bestilte derfor billetter på sesongens siste sykkelbuss fra Frognerparken i Oslo til Ringkollen, i regi av Skiforeningen. Planen var å sykle fra Ringkollen og tilbake til Frognerparken , med innlagte toppturer til Ringkollen, Gyrihaugen og Oppkuven.

Kl. 1030 var vi klare for avtråkk fra p-plassen på Ringkollen. Det var 4-5 grader i lufta, vindstille og sol, så alt lå til rette for en flott tur. Vi syklet i retning Øyungen, og tok til høyre rett etter å ha passert Kolltjern. Vi syklet til veis ende, der vi satte fra oss syklene, og vi fulgte en sti som gikk rett til topps på Ringkollen. Det var som forventet svært vått i terrenget, og naturlig nok småglatt på steiner og røtter. Vel oppe var det en fantastisk utsikt i alle himmelretninger, og vi så blant annet nysnøen på toppene i Norefjell-området. Returen tilbake til syklene gikk samme vei.

Utsikt fra Ringkollen i retning mot Norefjell

Vi syklet videre langs Øyungen, om Storflåtan gård, Damtjern, Stubdalsveien og veien opp mot Gyrihaugen. Etter at vi var ferdig med de verste stigningene satte vi fra oss syklene og fulgte en sti som vi fulgte til toppen av Gyrihaugen, som er en av de høyeste toppene på Krokskogen. Utsikten fra Gyrihaugen var utrolig bra, og vi så bl.a. Norefjell, Tyrifjorden og Steinsfjorden. I motsatt retning så vi skog så langt øyet rakk. Etter hvert tok vi tilnærmet samme vei tilbake, og det var svært vått begge veier.

Utsikt fra Gyrihaugen mot bl.a. Migartjern og Steinsfjorden

Dagens siste topp var Oppkuven, og vi syklet tilbake til Damtjern, og tok av til høyre i sydenden av vannet, opp til Skottakrysset. I krysset tok vi til venstre, i retning Storflåtan gård, men til høyre i første kryss, mot Kuvelia. Vi syklet til vi møtte på den blåmerkede stien som krysset veien. Her satte vi fra oss syklene, og slet oss opp den siste stigningen mot toppen av Oppkuven. På toppen var det et branntårn, og etter å ha tatt oss opp trappene var det flott utsikt bl.a. over hele Nordmarka og Ringkollen.

Utsikt fra Oppkuven mot Nordmarka. Store og vesle Sandungen til høyre.

Returen gikk samme vei tilbake, og veien videre gikk via Kringla, Langlivannet, Sørkedalen, Røa og tilbake til Frognerparken.

Selv om det var uvanlig vått i terrenget, var dette en strålende høstdag i Nordmarka. Takk for turen!