Jerngeitryggen (06.10.2014)

Nord for Jerngeita (762m) 06.10.2014
Middagsfjellet (842m) 06.10.2014
Sør for Middagsfjellet (760m) 06.10.2014

Høstferietur til eksotiske Sør-Tverrfjord i Loppa kommune. Selv med bare drøye 760 meter ruver Jerngeita majestetisk over Sør-Tverrfjord. Vi ankom Sør-Tverrfjord kvelden før etter to timer på ferge i fra Øksfjord. Vi hadde teltleir ved et nydelig sted ca 600 meter V, SV for Sør-Tverrfjord, på sørsiden av elva om renner ut av. Vi var fem personer på denne turen

Vi starta fra leiren i 8-tida og brukte en del tid på å finne en brukbar vei over elva, noe vi ikke fant. Resultatet ble å ta av skoene og vade. Opp Reinveien og bak på ryggen som fører opp på Jerngeita fra NV.

Målet for dagen var å komme seg på Jerngeita, med ryggen sørover til Middagsfjellet i bakhånd som et veldig urealistisk alternativ. Det var derfor veldig morro å se at første delen av ryggen kunne løses helt greit, med bare klyving. Vi fulgte ryggen lenger og lenger helt uvitende om hva som ventet oss bak neste høyde/stein. Det er mange klyvepunkter av ulik vanskelighetsgrad på denne ryggen, og noe av det morsomste på denne turen var å finne løsninger på disse. Vi gikk ryggen fra Jerngeita til middagsfjellet videre ned til laveste punkt på ryggen mellom middagsfjellet og punktet sør for Middagsfjellet ved fylkesgrensa. Jeg tok meg en egoisttur på toppen sør for laveste punkt. Returen til teltleiren var plankekjøring