Grasdalskollen, Branntjernhøgda og Sandbekkmana i Nordmarka (05.10.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Branntjernhøgda (641m) 05.10.2014
Grasdalskollen (642m) 05.10.2014
Sandbekkmana (618m) 05.10.2014

Siste dagen i høstferien ble benyttet til en rundtur fra Stryken stasjon. Vi parkerte på stasjonen og planen var å sykle en runde for å få med oss Grasdalskollen, Branntjernhøgda og Sandbekkmana. Det var fint sykkel- og toppvær, selv om det var litt tåkete på enkelte topper. Vi forserte bakkene opp til Gjerdingen dam ganske greit, og parkerte ved grinda til bruket Elgstøa, ved Vesle Fyllingen. Vi gikk gjennom tunet, på nedsiden av hovedhuset, og fulgte den blåmerkede stien som bl.a. går i retning Mylla. Tok av til venstre etter å ha passert kommunegrensa, og fant noen småstier slik at vi etter hvert kom oss opp på toppen av Grasdalskollen. Her var det bra utsikt mot nordøst, og vi så bl.a. Gjerdingen gård, og her fant vi også en kjentmannspost. Vi tok en litt annen vei tilbake, ned mot skaret mellom Grasdalskollen og Vangshaugen, og vi tråklet oss frem mellom trær som lå på kryss og tvers. Kom inn på den blåmerkede stien omtrent der vi forlot den, og tilbake til syklene.

Vi syklet ca. 2.5 km tilbake, og i veidelet syklet vi i retning Katnosa. Etter et par km kom vi til et nytt veidele, der vi tok til venstre og deretter første til høyre, og vi syklet så langt veien gikk. Satte fra oss syklene, og fulgte sporene etter noen skogsmaskiner som så og si gikk i retning toppen av Branntjernhøgda. Fant ganske kjapt trigo-punktet, uten at vi så all verden fra selve toppunktet. Returen gikk samme vei tilbake, og vi rullet ned mot det første veidelet der Britt, som var fornøyd med dagens tur, rullet tilbake til Stryken.

Jeg fortsatte i retning Katnosa, dvs. etter å ha passert Katnoselva tok jeg til høyre og fulgte skiltingen til Fagerlisætra. Presterte å sykle til veis ende, og fant ut at jeg skulle ha stanset på høyde med Auretjern. Syklet derfor tilbake til Auretjern og satte fra meg sykkelen. Fant en slags sti som gikk om Rolighaugen, fulgte åsen videre i retning Sandbekkmana, gjennom et hogstfelt og noen våte myrer. Fant toppen av Sandbekkmana, der det også var en kjentmannspost. Her var det flott utsikt, i tilnærmet alle himmelretninger. Løp om 607 på vei tilbake, og i stedet for å forsere stigningen til Rolighaugen en gang til, valgte jeg å følge myrene øst for toppen. Her var det vått så det holdt, og jeg var ganske fornøyd da jeg kom tilbake til sykkelen. Vridde ullsokkene og hadde på meg tørt tøy før jeg syklet via Sandungen, og tilbake til Stryken.

Det ble en lang dag; 6t 30 min, total lengde ca. 50 km og 1256 høydemetre.

Takk for turen i flott høstvær!