Sørøst for Breidtinden (05.10.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Svartholatunnelen
Ascents Sørøst for Breitinden (1,008m) 05.10.2014

Breidtinden er uten tvil mitt favoritt fjell på Senja og jeg tror det kommer til å være det lenge..... Da måtte det bli en tur opp dit på denne strålende søndagen. Fjellet var uansett på veien tilbake til Tromsø, så det virket som en god unnskyldning å stoppe og få meg en artig tur og meget bra utsikt fra Senjas høyeste topp. Det var allerede 15 varmegrader da jeg parkerte bilen ved Svartholatunnelen, altså ordentlig shortsvær. Dette gjorde meg veldig glad! Fulgte stien opp skogen og så videre til et noe flatere parti like over tregrensen. Her går stien videre til noen hytter, men fra tidligere erfaring visste jeg at det finnes en noe mindre tydelig sti som følger en slags rygg til venstre (nord) for hyttene. Jeg fant dette og gikk videre opp til vannet.

Breidtinden sett fra like over tregrensen
Utsikt nordover. Nydelig.
Høstfarger på ryggen
Høydemeterne går fort nå

Herfra forsvant stien og det var bare å ta sikte på skaret i sørenden av vannet. Gikk i ura som var til dels glatt pga mose men det var faktisk veldig greit å gå. Jeg traff to gutter som var på rypejakt, hyggelig å prate med dem en liten stund siden jeg ikke traff noen andre folk på fjellet i dag. Derfra var det bare en kort tur opp til der jeg kom frem til foten av ryggen som skulle føre meg opp til toppen. Her benyttet jeg stien på sørsida av ryggen et lite stykke. Stien gikk opp til selve ryggen etter hvert og det ble en blanding av litt klyving og gåing. Jeg koste meg veldig og nøt den kjempefine utsikten samtidig jeg nøt klyvinga. Flott kombinasjon!

Skikkelig flott utsikt mot den andre toppen på Breidtinden
Nok en panorama fra toppen :)

Etter omtrent 1t 45 kom jeg opp til toppen og tok nesten en halvtimes pause med litt godteri og kos i skikkelig sommertemperatur. Vanskelig å tro at det faktisk var en oktoberdag. Etter å ha sett nok av Senjafjellene begynte jeg turen ned ryggen igjen og det tok ikke så lenge før jeg var ned i skaret. Istedenfor å gå i ura gikk jeg mye nærmere til vannet og her var det litt enklere å gå, men det er et noe våtere underlag. Fra nordenden av vannet der jeg fant stien igjen gikk resten av turen tilbake som en bris.

Bilde fra toppen, utsikt sørøst(ish)
Her er bevis: en oktoberfjelltur med shorts-og-sports-BHføre
Tilbake til vannet igjen

Det er veldig bra terreng for å jogge mellom vannet og tregrensen, kan anbefale turen til alle mine fjelløpervenner :)