Sætredalsfjellet (05.10.2014)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Ascents Sætredalsfjellet (1,526m) 05.10.2014
Sætredalsfjellet Sør (1,482m) 05.10.2014

Denne toppen har jeg vurdert flere ganger på ski, men har kommet til at rasfaren har vært for stor. Kotene står tett og det finnes ingen "følg rygg, vær trygg" på denne toppen. Dermed endte det til slutt med at jeg valgte barmarksføre for å komme meg opp.

Jeg sov i bilen for å få en tidlig start, p.g.a dårlige vermeldinger fra kl. 12. Jeg fulgte merket sti opp til Sætredalen, hvorpå jeg tok sikte på den lange og bratte bakken opp til Søre Sætredalsfjellet. Relativt tungt å gå pga mye fuktighet i bakken etter de store nedbørsmengdene for ca 1 døgn siden. Dessuten var beina litt sure etter litt for hardt tempo opp Flosteinnibba igår.

Etter en kort pause på Søre Sætredalsfjellet fortsatte jeg ryggen nordover mot hovedtoppen. Da jeg ankom Sætredalfjellet så veret ganske dystert ut, så det ble ikke noe pause der. Like etterpå begynte det å regne og dermed ble det vått og sleipt nedover.

Alt i alt en fin tur til en sjeldent besteget topp med høy primærfaktor. Dessuten gir det vel litt kred at man har vært på en topp som ikke Arnt Flatmo har vært på ennå :-)