Vardefjellet på Steinsundøy i Solund (04.10.2014)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Selvika (14m)
Endpoint Samme (16m)
Ascents Vardefjellet (315m) 04.10.2014 15:30
Visits of other PBEs Selvika parkeringslomme (10m) 04.10.2014 14:40

KULING PÅ VARDEFJELLET

På vei til noen dager med høstferie i Hyllestad la Astrid og jeg turen innom øykommunen Solund for å få med oss en "veifast" øytopp som vi lenge har hatt på programmet. Ferge fra Rutledal via Losna til Krakhella og ca. 30 min kjøring på smal, men god vei til kommunesenteret Hardbakke. Videre vestover over broen til Steinsundøya der vi parkerte i Selvika parkeringslomme. Fint og varmt vær, men meget kraftig sønnavind. Fant god, merket sti som strarter ved en stor stein like ved der vi parkerte, og fulgte denne greit til toppen. Flott utsikt over øyriket i Solund underveis, og spesielt fra toppen.

Parkeringslommen i Selvika. Stistart ved stor stein til venstre. Husefjellet i bakgrunnen
Varder på konglomeratfjell. Hardbakke og Ravnenipa i bakgrunnen

Vi gikk først opp på høyeste punkt som ligger ca. 40 m sør for det mer dominerende trigpunktet. Stedet er markert av en liten varde på GPS 271997 6779221. Fortsatte så bort til trig-merket på GPS 272000 6779266der vi målte 5-6 m lavere høyde enn i forhold til varden lenger sør. Her opp på toppen blåste det frisk kuling, tipper 17-18 m/s. Kortvarig opphold før retur til utgangspunktet langs samme rute.

Astrid ved varden som markerer høyeste punkt på Vardefjellet
Trig-merket står ca. 40 m lenger mot nord. Alden skimtes i bakgrunnen
Utsikt sørover mot høyeste punkt på Vardefjellet
Vardefjellet på Steinsundøy - en av de flotte øytoppene i Solund!

Vi traff to andre turgåere som var på tur opp da vi gikk ned. Merking og god, velbrukt sti tyder på dette er en mye besøkt topp blant lokalbefolkningen, og det med god grunn!