Tverrelvtindrunden (02.10.2014)

Written by FuelEX9 (Jørgen Kalvå Flå) GSM

Ascents Nedre Tverrelvtind (920m) 02.10.2014
Øvre Tverrelvtind (1,013m) 02.10.2014

Sju ivrige Bergtattere ved Øytun fhs inkludert undertegnede starta fra hytta i Alteidet i 09:20-tida med Øvre Tverrelvtind som mål nr 1. Vi gikk langs E6 en god bit før vi tok av og fulgte en traktorvei som leder mot N/NØ, SØ for Mikkaltind. Vi kryssa videre Tverrelva som i motsetning til navnet er en ynkelig liten bekk videre opp ryggen til punkt 740 SØ for Øvre Tverrelvtind. I det omerådet ble det mer og mer snø og tåka kom sigende.

Etter en del jobbing med kartet og kompasset ble vi enige om at vi befant oss på toppen av Øvre Tverrelvtind. Det var fantastisk å bestige enda en av Finnmarks eksklusive 1000 metringer. Med kurs for dalen ned mellom øvre og nedre Tverrelvtinden brøt sola i gjennom og vi fikk magiske timer på fjellet. Vi forlenget turen ved å gå ut til Nedre Tverrelvtind, før vi gikk tilbake og basket oss ned dalen gjennom veldig grov, delvis snødekt ur. Transportetappe vest for Mikkaltinden ned til hytta etter enda 9 og en halv fantastiske timer i fjellet.